Comparison of Self- Concept Clarity and acceptance of peers in adolescents with and without hearing impairment

Rostami, Robab and Dolatzadeh, Hbibeh Comparison of Self- Concept Clarity and acceptance of peers in adolescents with and without hearing impairment. Comparison of Self- Concept Clarity and acceptance of peers in adolescents with and without hearing impairment.

[img] Text
5.pdf

Download (972kB)

Abstract

The study was conducted to Comparison of Self- Concept Clarity and acceptance of peers in adolescents with and without hearing impairment. The method of the present study was causal-comparison (evidence). The statistical population of the present study was all disabled adolescents who were members of Ardabil Disabled People's Association (under the supervision of the Welfare Department) and normal adolescents of secondary schools in the second year of Adrbil city in 1398. (40 with hearing loss, 40 without hearing problems) were replaced. In order to collect data, a Beck Self-Concept Test (BSCT) and peer acceptance were used. Data analysis was performed by multivariate analysis of variance (MANOVA) test, for which SPSS20 statistical software was used. The results showed that there was a significant difference between the clarity of Self- Concept Clarity and acceptance of peers in adolescents with and without hearing impairment (p<0.01). So that adolescents with hearing impairment scored low on Self- Concept Clarity and peer acceptance. According to the obtained results, it is suggested that school counselors and psychologists pay more attention to the importance of friendship with people with injuries.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه وضوح تصور از خود و پذیرش همسالان در نوجوانان با و بدون آسیب شنوایی
Persian Abstract: این پژوهش به منظور مقایسه وضوح تصور از خود و پذیرش همسالان در نوجوانان با و بدون آسیب شنوایی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر علّی-مقایسه (مورد شاهدی) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نوجوانان معلول عضو انجمن معلولین شهر اردبیل (تحت نظارت اداره بهزیستی) و نوجوانان عادی مدارس دوره متوسطه دوره دوم شهر ادربیل در سال 1398 بودند که نمونه آماری به تعداد 80 نفر از به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه (40 نفر با آسیب شنوایی، 40 نفر بدون مشکل شنوایی) جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامة تصور از خود بك(BSCT) و پذیرش همسالان استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) انجام شد كه برای این منظور از نرم افزار آماري SPSS20 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد بین وضوح تصور از خود و پذیرش همسالان در نوجوانان با و بدون آسیب شنوایی تفاوت معنی¬داری وجود دارد (01/0 p<). به طوری که نوجوانان دارای آسیب شنوایی نمرات پایینی در وضوح تصور از خود و پذیرش همسالان کسب کردند. با توجه به نتیجه به دست آمده پیشنهاد می گردد مشاوران و روانشناسان مدارس در خصوص اهمیت دوستی با افراد دارای آسیب توجه بیشتر مبذول دارند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:06
Last Modified: 24 Jan 2021 10:06
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12496

Actions (login required)

View Item View Item