Comparison performance of sustained attention and problem-solving ability in deaf students with normal peers

Parnian Khooy, Maryam and Narimani, Mohammad Comparison performance of sustained attention and problem-solving ability in deaf students with normal peers. Comparison performance of sustained attention and problem-solving ability in deaf students with normal peers.

[img] Text
6.pdf

Download (710kB)

Abstract

The aim of this study was comparing sustained attention and problem solving ability in deaf students with normal peers. In the present study that was a causal – comparative study, among the hearing impaired students that were educated Tabriz schools, using purposive sampling method, 30 subjects for deaf students group and 30 subjects for normal group were selected. The two group’s subjects were matched for gender, intelligence, Educational grade, and socioeconomic status. The subjects in both groups were compared using tests measuring sustained attention (continuous performance test) and problem solving ability (tower of Hanoi test). Then, the data were analyzed by independent t-test using SPSS 21 software. The results showed that in the commission error and omission sections of the continuous performance test as indicators of sustained attention, the difference between the two groups was not significant (P> 0.05), but at the reaction time of this test, the difference between the two groups was significant (P< 0.01). In the tower of Hanoi test was used to assessed problem solving ability, the difference between two groups was significant in the total score (P< 0.01). By identifying and understanding the factors influencing the development of these cognitive abilities, in addition to a more accurate understanding of the problem, can with offer new ways of teaching, improve many of the backwardness of this group of people in the different cognitive fields.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه‌ی کارکرد توجه پایدار و توانایی حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا با همتایان عادی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی توجه پایدار و توانایی حل مسئله در دانش آموزان ناشنوا با همتایان عادی صورت گرفته است. در مطالعه¬ی حاضر که از نوع علّی ـ مقایس‌های می¬باشد، از بین دانش آموزان آسیب دیده¬ی شنوایی مشغول به تحصیل در شهر تبریز، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 آزمودنی برای گروه ناشنوا و تعداد 30 آزمودنی نیز برای گروه عادی، انتخاب شدند. این دو گروه از نظر جنسیت، هوش، پایه¬ی تحصیلی و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با هم همتا شدند. آزمودنی¬های هر دو گروه با استفاده از آزمون¬های سنجش توجه پایدار (آزمون عملکرد پیوسته) و توانایی حل مسئله (آزمون برج هانوی) مورد مقایسه قرار گرفتند. سپس داده¬ها توسط آزمون t مستقل و با استفاده از نرم افزار SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که در خطای ارتکاب و پاسخ حذفی آزمون عملکرد پیوسته، به عنوان شاخص¬هایی از توجه پایدار، تفاوت بین دو گروه، معنادار نبود (05/0 P>)، اما در زمان واکنش، تفاوت بین دو گروه معنادار بود (01/0 P<). در آزمون برج هانوی نیز که جهت سنجش توانایی حل مسئله به کار گرفته شده بود، تفاوت بین دو گروه مورد مطالعه، در نمره¬ی کل، معنادار بود (01/0 P<). با شناسایی و درک بهتر عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت این توانایی¬های شناختی، علاوه بر درک دقیق¬تر مشکل، می¬توان با ارائه¬ی راهکارهای جدید آموزشی، بسیاری از عقب ¬افتادگی¬های این گروه از افراد، در زمینه¬های مختلف شناختی را بهبود بخشید.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:06
Last Modified: 24 Jan 2021 10:06
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12497

Actions (login required)

View Item View Item