Children with hearing impairment and the consequences of delayed language and speech development

Yazdanipour, Masoume and Ashori, Mohammad and Abedi, Ahmad Children with hearing impairment and the consequences of delayed language and speech development. Children with hearing impairment and the consequences of delayed language and speech development.

[img] Text
7.pdf

Download (879kB)

Abstract

Hearing loss is one of the most common childhood disorders that can cause serious problems in language and speech development, leading to delayed language skills. While delays in language and speech development can be the beginning of more serious problems in the cognitive, social, emotional, and psychological areas of these children's functions, their academic progress can be challenged, have a negative effect on the development of their verbal intelligence, leading to delays in acquiring social skills and, as a result, severely affecting their quality of life. Therefore, being aware of the consequences of this will further remind the importance of early diagnosis and help in designing intervention programs to improve the quality of life of children with hearing impairment. Therefore, this study examines the consequences of delays in language development and speech in intelligence functions, academic achievement, social skills, theory of mind, and psychological status of children with hearing impairment.

Item Type: Article
Persian Title: کودکان با آسیب شنوایی و پیامدهای ناشی از تاخیر در رشد زبان و گفتار
Persian Abstract: آسیب شنوایی از شایع¬ترین اختلالات دوران کودکی است که می¬تواند مشکلاتی جدی در مسیر رشد زبان و گفتار ایجاد کند و منجر به تاخیر در کسب مهارت¬های زبانی گردد. حال آنکه بروز تاخیر در رشد زبان و گفتار، خود به تنهایی می¬تواند سرآغاز مشکلات جدی¬تری در حوزه¬های شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی این کودکان باشد، پیشرفت تحصیلی آن¬ها را با چالش روبه¬رو کند، بر رشد هوش کلامی آنها تاثیر منفی برجای بگذارد، منجر به بروز تاخیر در کسب مهارت¬های اجتماعی شود و در نتیجه، کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. لذا، اگاهی از پیامدهای این امر، اهمیت تشخیص به موقع را بیش از پیش یادآور می¬شود و در طراحی برنامه¬های مداخلاتی جهت بهبود کیفیت زندگی کودکان با آسیب شنوایی کمک می¬نماید. بنابراین، این پژوهش، به بررسی پیامدهای ناشی از تاخیر در رشد زبان و گفتار در عملکرد هوشی، پیشرفت تحصیلی، مهارت¬های اجتماعی، نظریه¬ی ذهن و وضعیت روانشناختی کودکان با آسیب شنوایی پرداخته است.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:06
Last Modified: 24 Jan 2021 10:06
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12498

Actions (login required)

View Item View Item