Comparison of self-concept and educational / social adjustment in students with visual impairment and healthy children

Nazar ghighlo, Samira and aghajani, Seyfollah Comparison of self-concept and educational / social adjustment in students with visual impairment and healthy children. Comparison of self-concept and educational / social adjustment in students with visual impairment and healthy children.

[img] Text
10.pdf

Download (875kB)

Abstract

The purpose of this study was to compare self-concept and academic / social adjustment in students with visual impairment and normal eyesight. The research method was causal-comparative. The statistical population of this study was all high school students (boys and girls) in Ardebil in the academic year of 2018-2019. 120 students (60 students with visual impairment and 60 students) were selected by convenience sampling method. Normal students) were selected with approximate gender and educational attainment. Beck's (1978) and student adjustment questionnaires (Sinn & Singh, 1993) were used to collect data. Data analysis was done by MANOVA using SPSS 22 software. Results showed that students with visual impairment (low vision) scored lower on self-concept and academic adjustment (p<0.01). But there was no significant difference between social adjustment in two groups of students with visual impairment and healthy students (p>0.05). The results emphasize the need for general attention for adolescents and special attention to adolescents with visual impairment.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه تصور از خود و سازگاری تحصیلی/اجتماعی در دانش آموزان دارای آسیب بینایی(کم‌بینا) و سالم
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصور از خود و سازگاری تحصیلی/اجتماعی در دانش آموزان دارای آسیب بینایی(کم بینا) و سالم انجام شد. روش پژوهش علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر و پسر مفطع متوسطه دوره اول و دوم و نیز دانش آموزان عادی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 120 نفر(60 نفر از دانش آموزان دارای آسیب بینایی و 60 نفر دانش آموزان عادی) با همسان سازی تقریبی از نظر جنسیت و تحصیلات انتخاب شدند. به منظور گرآوری داده از پرسشنامه های تصور از خود بك(1978) و سازگاري دانش آموز (سينها و سينگ، 1993) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) و با بهره¬گیری از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 صورت گرفت. نتایج نشان داد دانش آموزان دارای آسیب بینایی(کم بینا) نمرات پایینی در تصور از خود و سازگاری تحصیلی کسب کردند(01/0p<). اما بین سازگاری اجتماعی در دو گروه دانش آموزان دارای آسیب بینایی(کم بینا) و دانش آموزان سالم تفاوت معناداری به دست نیامد(05/0p>). نتایج به دست آمده بر لزوم توجه عام برای نوجوانان و توجه خاص بر نوجوانان دارای آسیب بینایی تاکید می کند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:05
Last Modified: 24 Jan 2021 10:05
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12501

Actions (login required)

View Item View Item