The effectiveness of Teong metacognitive educational model and Jitendra's schema-based strategy on emotional processing and distraction of students with mathematical disorder with and without ADHD

asgari jazi, Mahboobeh and bahramipour, Mansoureh The effectiveness of Teong metacognitive educational model and Jitendra's schema-based strategy on emotional processing and distraction of students with mathematical disorder with and without ADHD. The effectiveness of Teong metacognitive educational model and Jitendra's schema-based strategy on emotional processing and distraction of students with mathematical disorder with and without ADHD.

[img] Text
13.pdf

Download (648kB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Teong's metacognitive educational model and Jitendra's schema-based strategy on emotional processing and distraction of students with mathematical disorder with and without ADHD. . The statistical population of this study consisted of all students with maths learning disorder in Isfahan Secondary School in Isfahan 97-98. Sixty subjects were selected by convenience sampling method and were randomly divided into control and experimental groups (children with ADHD, 15), (children without ADHD, 15) and two control groups (15 each). Research instruments included Sprachkin & Gadou's Dysfunctional Symptoms Questionnaire (1994), Farahani Failure Accountability Diagnosis (2007), Baker's Emotional Processing (2007), and Peruvian Toulouse Pyrrhus (1986). Pre-test interventions were performed for all four groups, followed by Teong's metacognitive training sessions and Jitendra's (2003) schema-based strategy sessions for the experimental groups. After the sessions, post-test was performed on both groups and after three months follow up. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that Teong's metacognitive educational model and Jitendra's schema-based strategy influenced the emotional processing and distraction of students with mathematical learning disorder with and without ADHD. Teong's meta-cognitive teaching model and Jitendra's schema-based strategy were effective on emotional processing in students with mathematical learning disorders with ADHD. Mathematical learning disorder was effective without ADHD. And this treatment can be used in clinics and training centers for learning disorders.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی الگوی آموزشی فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی و حواس پرتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی با و بدون ADHD
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی آموزشی فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا بر پردازش هیجانی، و حواس پرتی دانش آموزان بر اختلال ریاضی با و بدون ADHD بود.روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در دوره دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بودند. به روش نمونه گیری دردسترس 60 نفر نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در و گروه کنترل و آزمایش(کودکان با اختلالADHD، 15 نفر)، (کودکان بدون اختلال ADHD، 15 نفر) و دو گروه کنترل(هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان اسپرافکین و گدو(1994)، تشخیص حساب نارسایی فراهانی(1386)، پردازش هیجانی باکر(2007)،و حواس پرتی تولوز پیرون(1986) بود. قبل از انجام مداخلات پیش آزمون برای هر چهار گروه اجرا شد، سپس جلسات آموزش فراشناختی تئونگ و استراتژی مبتنی بر طرحواره جیتندرا(2003) برای گروه های آزمایش اجرا گردید. بعد از اتمام جلسات، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد و بعد از سه ماه دوره پیگیری انجام شد.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:04
Last Modified: 24 Jan 2021 10:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12504

Actions (login required)

View Item View Item