The effect of visual perception training on improving dictation disorder in second and third grade students

Zarvan, Saber The effect of visual perception training on improving dictation disorder in second and third grade students. The effect of visual perception training on improving dictation disorder in second and third grade students.

[img] Text
14.pdf

Download (318kB)

Abstract

Target: The aim of this study was to determine the effect of visual perception training on improving dictation disorder in second and third grade elementary students. analysis method: This research is a quasi-experimental study with pre-test and post-test, has an experimental group and a control group. The statistical population includes all second and third grade male students in Saqez, which is a multi-stage cluster sampling method The boys' primary school was selected and using the type and number of spelling mistakes of the students using the Tabrizi method, 20 students with dictation disorders were selected from all the second and third grade students of this school. 10 people in the group were randomly selected. Experiment and 10 people were in the control group. Accordingly, Frostig's visual perception treatment programs were performed on students on Saturdays and Mondays from 16 Azar to 14 Bahman of the 99-98 academic year. After the test, a session was performed on both groups after the final treatment. And the type of students' mistakes in pre-test and post-test, the progress of both groups were examined. Conclusion: Visual perception treatment was effective on rehabilitation of dictation disorder in the experimental group of second and third grade male students.

Item Type: Article
Persian Title: تاثیر آموزش ادراک دیداری بر بهبود اختلال دیکته نویسی دانش آموزان دوم وسوم ابتدایی
Persian Abstract: هدف: هدف از مطالعه حاضر تعین تاثیرآموزش ادراک دیداری بر بهبود اختلال دیکته نویسی دانش آموزان دوم و سوم ابتدایی است. روش: این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون ، دارای یک گروه آزمایش و یک گروه گواه است.جامعه ی آماری شامل تمام دانش آموزان پسر پایه دوم و سوم ابتدایی شهر سقز است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای یک مدرسه ابتدایی پسران انتخاب شد و با استفاده از نوع و تعداد اشتباهات املایی دانش آموزان با استفاده از روش تبریزی از بین تمام دانش آموزان پایه دوم و سوم این مدرسه 20 دانش آموز دارای اختلال دیکته نویسی انتخاب شدند.که به صورت تصادفی 10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. بر همین اساس برنامه های درمانی ادراک دیداری فراستیگ از16 آذر ماه تا 14 بهمن ماه سال تحصیلی99_98در روزهای شنبه و دوشنبه بر روی دانش آموزان اجرا گردید.پس آزمون نیز یک جلسه بعد از درمان نهایی بر روی هر دو گروه صورت گرفت.با مقایسه ی فراوانی و نوع اشتباهات دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون میزان پیشرفت هر دو گروه بررسی شد. بحث و نتیجه گیری: درمان ادراک دیداری بر بازپروری اختلال دیکته نویسی گروه آزمایش دانش آموزان پسر دوم و سوم ابتدایی موثر بود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:04
Last Modified: 24 Jan 2021 10:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12505

Actions (login required)

View Item View Item