Application of response to intervention model in the diagnosis and rehabilitation of students with special learning disabilities

Mohamad Esmaeelbeygi, Haniye and shojaei, setareh Application of response to intervention model in the diagnosis and rehabilitation of students with special learning disabilities. Application of response to intervention model in the diagnosis and rehabilitation of students with special learning disabilities.

[img] Text
17.pdf

Download (533kB)

Abstract

Special learning disorder is one of the most common neurodevelopmental disorders in elementary school students. Diagnosis and prevention of this disorder is very important. One of the approaches and models considered in this field is the model of response to intervention, which evaluates and educates students at risk at three levels, and people who do not respond to any of these levels in the end are diagnosed and referred. The aim of the present study was to systematically review resources, review assumptions, basics, levels, evaluation and studies on the pattern of response to intervention in people with special memory impairment. For this purpose, using the keywords to Intervention, Mathematics learning, RTI, learning disabilities, Reading Disability, in external databases (Google Scholar, Science Direct) and internal (SID and Magiran) with keywords learning disabilities, Learning disabilities, response to intervention, search and extraction.

Item Type: Article
Persian Title: کاربرد الگوی پاسخ به مداخله در تشخیص و توانبخشی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه
Persian Abstract: اختلال یادگیری ویژه از اختلال¬های عصبی-رشدی با شیوع بالا در دانش‌آموزان دبستان است. تشخیص و پیشگیری از این اختلال اهمیت بالایی دارد. یکی از رویکرد‌ها و الگو‌های مورد توجه در این زمینه الگوی پاسخ به مداخله است که در سه سطح به ارزیابی و آموزش به دانش‌آموزان در معرض خطر می‌پردازد و افرادی که در آخر به هیچ یک از این سطح‎ها پاسخ نداده‌اند تشخیص‌گذاری شده و ارجاع داده می‌شوند. هدف پژوهش حاضر این بود که با روش مرور سیستماتیک منابع، بررسی مفروضات، مبانی، سطوح ، ارزیابی و مطالعات انجام شده در زمینه الگوی پاسخ به مداخله در افراد با اختلال یادیگری ویژه بود. بدین منظور با استفاده از کلید واژه¬های to Intervention, Mathematics learning,RTI, learning disabilities, Reading Disability, در پایگاه¬های اطلاعاتی خارجی (Google Scholar, Science Direct) و داخلی (SID و Magiran) با کلیدواژه-های اختلال یادگیری، ناتوانی یادگیری، پاسخ به مداخله، جست‌وجو و استخراج شد. مقالات فارسی بین سال‌های 1392 الی 1398 و مقالات خارجی بین سالهای 2006 تا 2019 استخراج شده‌اند. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی پاسخ به مداخله در زمینه پیشگیری و تشخیص مشکلات یادگیری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در زمینه خواندن، نوشتن و ریاضی سودمند خواهد بود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:16
Last Modified: 24 Jan 2021 10:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12508

Actions (login required)

View Item View Item