Impairments of executive functions in students with learning disabilities

Mohamad Esmaeelbeygi, Haniye and shojaei, setareh Impairments of executive functions in students with learning disabilities. Impairments of executive functions in students with learning disabilities.

[img] Text
18.pdf

Download (708kB)

Abstract

Special learning disorder is a high prevalence of neurodevelopmental disorders in primary school students. Failure in executive functions is one of the most important failures in students with this disorder. Executive functions are a set of excellent mental abilities, including inhibition, self-initiation, planning, cognitive flexibility, and impulse control. Executive functions are a set of excellent mental abilities, including inhibition, self-initiation, planning, cognitive flexibility, and impulse control. The purpose of the present study was to systematically review resources to identify executive dysfunctions in students with learning disabilities that have been identified by various studies. To this end, using keywords specific learning disorder, learning disabilities, working memory, executive functions, external databases (Google Scholar, Science Direct) and internal (SID and Magiran) with learning disabilities keywords, disability Learning, executive functions, executive function, working memory, search and Persian articles were extracted between 2000 and 1996 and in foreign articles between 1984 and 2019. The results showed that the most important deficiencies identified in students with special learning disabilities in executive functions include working memory, attention, planning, prediction, organization, problem solving, flexibility, sequence and order.

Item Type: Article
Persian Title: نارسایی‌های کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه
Persian Abstract: اختلال یادگیری ویژه از اختلال¬های عصبی-رشدی با شیوع بالا در دانش‌آموزان دبستان است. نارسایی در کارکردهای اجرایی یکی از مهم‎ترین نارسایی‌ها در دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال محسوب می¬شود. کارکردهای اجرایی مجموعه‌ای از توانایی‌های عالی ذهنی از جمله، بازداری، خودآغازگری، برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل تکانه است. هدف پژوهش حاضر این بود که با روش مرور سیستماتیک منابع، نارسایی‌های کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه را که بر اساس پژوهش¬های مختلف شناخته شده است، معرفی کند. بدین منظور با استفاده از کلید واژه¬های specific learning disorder, learning disabilities, working memory, executive functions, در پایگاه¬های اطلاعاتی خارجی (Google Scholar, Science Direct) و داخلی (SID و Magiran) با کلیدواژه¬های اختلال یادگیری، ناتوانی یادگیری، کارکردهای اجرایی، کارکرد اجرایی، حافظه فعال، جستجو و مقالات فارسی بین سال‌های 1379 تا 1396 و در مقالات خارجی بین سالهای 1984 تا 2019 استخراج شده‌اند. نتایج بررسی نشان داد که مهمترین نارسایی‌های شناخته شده در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در زمینه¬ی کارکردهای اجراییِ شامل حافظه فعال، توجه، برنامه¬ریزی، پیش‌بینی، سازماندهی، حل مسئله، انعطاف‌پذیری، توالی و نظم است. بر این اساس می¬توان نتیجه گرفت که پژوهش¬های آزمایشی و فعالیت¬های مداخله¬ای و درمانی برای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری می¬توانند بر این حوزه¬های نارسایی‌های کارکردهای اجرایی متمرکز باشند
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:12
Last Modified: 24 Jan 2021 10:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12509

Actions (login required)

View Item View Item