The Effectiveness of Social Skills Training on Social Adjustment of Students with Learning Disabilities

Padervand, Peyman and zare, Ebad The Effectiveness of Social Skills Training on Social Adjustment of Students with Learning Disabilities. The Effectiveness of Social Skills Training on Social Adjustment of Students with Learning Disabilities.

[img] Text
19.pdf

Download (692kB)

Abstract

Target: The purpose of this study was to determine the effectiveness of social skills training on social adjustment of students with learning disabilities. Method: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of all male students with learning disabilities in Kouhdasht city in the academic year 98-99. Twenty students with learning disabilities were selected from among the statistical population and all of them were randomly assigned to experimental (n = 10) and control (n = 10) groups. The experimental group was trained in 12 sessions 45 minute but the control group did not receive any training. Social skills training and social adjustment questionnaire were used for data collection. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that social skills training was effective in improving social adjustment of the experimental group (P <0.05). Conclusion: According to the findings of this study, it can be said that social skills training is one of the effective treatment methods in improving social adjustment of students with learning disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری
Persian Abstract: هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود. روش: روش پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری در مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 99-98 شهر کوهدشت تشکیل دادند. از بین جامعه آماری تعداد20 دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری به شیوه در دسترس انتخاب و در ادامه تمامی آنان به روش نمونه گیری تصادفی در قالب دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش در قالب 12جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت اما گروه گواه آموزشی را دریافت نکردند. به منظور جمع آوری داده¬های پژوهش از آموزش مهارت های اجتماعی و پرسشنامه سازگاری اجتماعی استفاده شد. داده¬های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود سازگاری اجتماعی گروه آزمایش موثر بوده است (P<0/05). نتیجه¬گیری: با توجه به یافته¬های این پژوهش می¬توان گفت که آموزش مهارت های اجتماعی یکی از روش های درمان موثر در بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری است
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 24 Jan 2021 10:11
Last Modified: 24 Jan 2021 10:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12510

Actions (login required)

View Item View Item