Study of affecting factors on tourist satisfication in tourism destination Case study: Masoole- Guilan

Khodakhahan, Gity and Yari, Arastoo and Ghafari Gilandeh, Ata (2017) Study of affecting factors on tourist satisfication in tourism destination Case study: Masoole- Guilan. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران از مقاصد گردشگری (مطالعه ی موردی روستای ماسوله - گیلان))
Gity Khodakhahan.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Tourism the most important human activities that go along with the creation of dramatic changes in the face of the political and economic situation, its own culture and way of life humans are transformed. The present study was to evaluate and identify factors influencing satisfaction of tourists from other tourist destinations have been completed. The aim of this study was to investigate the factors influencing the satisfaction of tourists and evaluate the effects of variables tourist facilities and services on the satisfaction of tourism in the historic village as well as developing solutions for enhancing the satisfaction level of tourists. Review and role of facilities in this regard stressed that the quality of service in any profession has always been to attract customers continue to be emphasized. Because the quality of services in tourism has always attracted the attention of leading countries in the field and pay particular attention to deliver better results in the development of the tourism industry and in particular the consent of tourism. If service and quality facilities and equipment tourism to the desired place always led to the development of the tourism industry and satisfaction of tourists and durability they provide. The research library method and documentary and field observations with the introduction of attractions and potentials of potential tourists' satisfaction, techniques gathered Grdyd.jamh study includes tourists from early to late September 1395 to enter the village have. A sample using Morgan table was used randomly in the village and the number of 266 questionnaires have been prepared. And methods for data analysis, qualitative and quantitative, which are both used in the method of quantitative analysis of the respective apps such as Excel and spss for statistical computing and charts and tables have been used, and to test the hypotheses in this study, the Pearson correlation test, chi-square and ANOVA were used. In this study, refer to the definitions and concepts of tourism and tourists 'satisfaction and the impact of tourist facilities and services on tourists' satisfaction gained through questionnaire method spss were analyzed. The results of the study showed a significant relationship between quality, service and tourist facilities with satisfaction and retention tourists to tourism development in the region. As well as the relationship between the satisfaction of tourists and the facilities and services as well as the quality of tourist attractions MASOOLEH correlation is positive

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران از مقاصد گردشگری (مطالعه ی موردی روستای ماسوله - گیلان)
Persian Abstract: گردشگری از اهم فعالیت های آدمی است که همراه با به وجود آمدن تغییرات شگرف در سیمای زمین اوضاع سیاسی و اقتصادی ، فرهنگی، منش و روش زندگی انسان ها را دگرگون می سازد. تحقیق حاضر به منظور بررسی و شناسایی عوامل موثربر رضایت گردشگران از مقاصد گردشگری به انجام رسیده است. هدف از انجام پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی گردشگران و بررسی و ارزیابی میزان تاثیرات هریک از متغیرهای امکانات و خدمات گردشگری بر رضایتمندی گردشگران روستا شهر تاریخی ماسوله و همچنین تدوین راهکارهای لازم جهت ارتقاء سطح رضایت گردشگران می باشد. بررسی و نقش امکانات از این بابت مورد تاکید هست که کیفیت خدمات در هر حرفه ای همواره برای جذب و جلب مشتری همچنان مورد تاکید قرار می گیرد. چرا که کیفیت انواع خدمات در امر گردشگری همواره مورد توجه کشورهای پیشگام در این زمینه شده و توجه خاص برای ارائه خدمات مطلوبتر باعث توسعه و گسترش صنعت گردشگری و مخصوصا مسئله رضایت گردشگری شده است. در صورتیکه خدمات و کیفیت تأسیسات و تجهیزات گردشگری به نحوه مطلوب انجام گیرد همواره موجبات توسعه صنعت گردشگری و رضایت گردشگران و ماندگاری آنها را فراهم خواهد آورد. این تحقیق با روش کتابخانه ای و اسنادی و مشاهدات میدانی با معرفی جاذبه ها و پتانسیل های بلقوه رضایتمندی گردشگری ، تکنیک پرسشنامه جمع آوری گردید.جامعه آماری پژوهش را کلیه گردشگران که از اویل تا اواخر شهریور ماه 1395 وارد منطقه ماسوله شده اند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان استفاده شده و به صورت تصادفی در ماسوله و به تعداد266 نفر پرسشنامه تهیه گردیده است. و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ، کمی و کیفی می باشد که به طور توأمان استفاده شده است در روش تجزیه و تحلیل کمی از نرم افزارهای مربوطه از جمله اکسل و spss برای محاسبه آماری و رسم نمودار و جداول استفاده گردیده، و برای آزمون فرضیه ها در این پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون، خی دو و انووا استفاده شده است. در این پژوهش ضمن اشاره به تعاریف و مفاهیم گردشگری و رضایتمندی گردشگر و تأثیرات امکانات و خدمات گردشگری بر رضایتمندی گردشگری کسب شده و از طریق پرسشنامه که به روش spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ارتباط معنی داری بین کیفیت، خدمات و امکانات گردشگری با رضایتمندی و ماندگاری گردشگران جهت توسعه صنعت گردشگری در این منطقه وجود دارد. و همچنین وجود رابطه بین رضایتمندی گردشگران و امکانات و خدمات و نیز کیفیت وضعیت جاذبه های توریستی ماسوله همبستگی از نوع مثبت وجود دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Yari, ArastooUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghafari Gilandeh, AtaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography
Date Deposited: 23 Oct 2018 11:33
Last Modified: 23 Oct 2018 11:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1260

Actions (login required)

View Item View Item