The effectiveness of Neuro-linguistic programming approach in the treatment of social phobia and phobia of animals

Sabzevari, Fatemeh and Ghamari Kivi, Hossein and Sheikholslamy, Ali (2016) The effectiveness of Neuro-linguistic programming approach in the treatment of social phobia and phobia of animals. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی رویکرد برنامه ریزی عصبی-کلامی در درمان ترس های مرضی اجتماعی و حیوانات)
Fatemeh Sabzevari.pdf

Download (401kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of neuro-linguistic programming approach in the treatment of social phobia and phobia of animals. The research method was quasi -experimental. The population consisted of adults suffer from phobia in Qazvin And using the convenience sampling, 30 volunteers, were selected in each dependent variable And randomly, 15 people in the control group and 15 people in test group was placed. The data in the pre-test and post-test were collected with the Social Phobia Inventory of America Psychiatric Association(Severity Measure for Social Anxiety Disorder -Adult) and the Kanor social phobia inventory To measure the social phobia variable. Also, the data in the pre-test and post-test were collected to measure the variable phobia of animals with Inventory of America Psychiatric Association (The Severity Measure for Specific Phobia—Adult) and fear of spiders questionnaire Szymanski and O'donohue.The obtained information were analyzed by using univariate analysis of covariance. Results showed that the average post-test for social phobia variable is less than the average pre-test in the experimental group. Accordingly, it can be concluded that the swish pattern is effective In the treatment of social phobia in a therapy session. Results for variable phobia of animals showed that the average post-test is less than the average pre-test in the experimental group . Accordingly, it can be concluded that the V/KD technique is effective in the treatment of phobia of animals in a therapy session. Keywords: Neuro-linguistic programming, social phobia, phobia of animals

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی رویکرد برنامه ریزی عصبی-کلامی در درمان ترس های مرضی اجتماعی و حیوانات
Persian Abstract: هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی رویکرد برنامه ریزی عصبی-کلامی در درمان ترس های مرضی اجتماعی و ترس مرضی از حیوانات بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل افراد بزرگسال دارای ترس مرضی در شهرستان قزوین بود که از طریق سیستم پیامکی به آنها اطلاع رسانی شد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر از داوطلبین درمان، در هر متغیر وابسته انتخاب شدند. افراد منتخب با پرکردن پرسشنامه تشخیصی، درجاتی از ترس مرضی را نشان می دادند که به شیوه تصادفی، 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر نیز درگروه آزمایش قرار داده شدند. داده ها در پیش آزمون و پس آزمون با دو پرسش نامه ی ترس مرضی اجتماعی (انجمن روانپزشکی آمریکا) و ترس مرضی اجتماعی (کانور) برای اندازه گیری دقیق تر و حذف پاسخ های نادرست برای متغیر ترس مرضی اجتماعی، جمع آوری شد. هم چنین داده ها در پیش آزمون و پس آزمون برای اندازه گیری متغیر ترس مرضی از حیوانات با دو پرسش نامه ی ترس مرضی خاص انجمن روانپزشکی آمریکا و ترس از عنکبوت زیمانسکی و اودونوهیو، برای اندازه گیری دقیق تر و حذف پاسخ های نادرست، جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره برای کاهش اثرات متغیرهای مداخله گر تجزیه و تحلیل شد. نتایج برای متغیر ترس مرضی اجتماعی نشان دادند که میانگین پس آزمون، در گروه آزمایش، از میانگین پیش آزمون همان گروه کمتر شده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که فن "سوئیش"، در درمان ترس مرضی اجتماعی در یک جلسه ی درمانی مؤثر می باشد. نتایج برای متغیر ترس مرضی از حیوانات نشان داد که میانگین پس آزمون، در گروه آزمایش، از میانگین پیش آزمون همان گروه کمتر شده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که فن "وی/کا دی" در درمان ترس مرضی از حیوانات در یک جلسه ی درمانی، مؤثر می باشد. كليد واژه¬ها: برنامه ریزی عصبی-کلامی، ترس مرضی اجتماعی، ترس مرضی از حیوانات
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheikholslamy, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 23 Oct 2018 11:44
Last Modified: 23 Oct 2018 11:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1265

Actions (login required)

View Item View Item