How I Improved Yasna (Second Grade Student) Speech and Reading Problems through Hearing and Language Training: Action Research

Zamani, Javid How I Improved Yasna (Second Grade Student) Speech and Reading Problems through Hearing and Language Training: Action Research. How I Improved Yasna (Second Grade Student) Speech and Reading Problems through Hearing and Language Training: Action Research.

[img] Text
24.pdf

Download (731kB)

Abstract

The present study was conducted to solve the problem of speech and reading of student through hearing and language training. In this study, the relationship between auditory perception and speech and language disorders and reading is examined and the goal is to solve the problem of speaking and reading the student. The present study was an action research and was conducted in the form of a pre-test-post-test design. Data were collected by Wechsler intelligence scale for children-IV, Auditory Diagnosis Test (Wepman’s Test), Phonological awareness test, Informal reading test, Letters Pronunciation test, Auditory memory, Auditory sequence and auditory sensitivity. In addition, four experts judged the student's speech clarity through recorded voice before and after the intervention. Production stability in the production of letters and words increased after the intervention. In addition, the clarity of the child's speech increased after the intervention and as a result, her reading progressed significantly. Based on these findings, it seems that hearing and language training have been effective in improving speech and reading. Therefore, it is recommended to use hearing and language training methods to improve speech and eliminate related disorders.

Item Type: Article
Persian Title: چگونه از طریق تربیت شنوایی و زبان آموزی ، مشکل گفتاری و خواندن یسنا(دانش آموز پایه دوم) را بهبود بخشیدم: اقدام پژوهی
Persian Abstract: پژوهش حاضر به منظور رفع مشکل گفتار و خواندن دانش آموز از طریق تربیت شنوایی و زبان آموزی صورت گرفته است. در این مطالعه به بررسی ارتباط ادراک شنیداری و اختلالات گفتار و زبان و خواندن پرداخته شده است و هدف، رفع مشکل گفتار و خواندن دانش آموز است. پژوهش حاضر از نوع اقدام پژوهی و در قالب یک طرح پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. داده ها از طریق مقیاس هوش وکسلر کودک- ویرایش چهارم، آزمون تشخیص شنیداری( وپمن)، آزمون آگاهی واج شناخی، آزمون غیر رسمی خواندن، آزمون تلفظ صداهای حروف، حافظه ی شنیداری، توالی شنیداری و حساسیت شنیداری جمع آوری شده اند. علاوه بر این 4 متخصص وضوح گفتار دانش آموز را از طریق صدای ضبط شده قبل و بعد از اجرای مداخله، قضاوت کردند. ثبات تولیدی در تولید حروف و کلمات بعد از مداخله افزایش پیدا کرد. علاوه بر این وضوح گفتار کودک نیز بعد از اجرای مداخله افزایش یافت و به تبع آن خواندن او نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای کرد. بر اساس این یافته ها، به نظر می رسد که تربیت شنوایی و زبان آموزی بر بهبود گفتار و خواندن دانش آموز موثر بوده است. بنابراین استفاده از روش تربیت شنوایی و زبان آموزی جهت بهبود گفتار و رفع اختلالات مربوط به آن قابل توصیه است.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 26 Jan 2021 05:24
Last Modified: 26 Jan 2021 05:24
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12714

Actions (login required)

View Item View Item