Investigating the Relationship between Self-Regulated Learning Strategies and Motivational Beliefs with Students' Academic Progress Learning Disabilities

Abdolghaderi, Marie and Mousa Kafi, Sayed and Moradi kelardeh, Parisa Investigating the Relationship between Self-Regulated Learning Strategies and Motivational Beliefs with Students' Academic Progress Learning Disabilities. Investigating the Relationship between Self-Regulated Learning Strategies and Motivational Beliefs with Students' Academic Progress Learning Disabilities.

[img] Text
27.pdf

Download (828kB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between self-regulated learning strategies and motivational beliefs and students' academic achievement with learning disabilities. The statistical population in this study includes all male and female students in the fifth year of primary disability in Rasht in 1398. By random sampling of multi-stage, 5 schools were selected and a questionnaire was administered to them. This study was performed by descriptive correlation. Data collection was performed through the Learning and Motivational Learning Motivation Strategy (MSLQ) Questionnaire and academic achievement was measured through a written (final) GPA, and a multivariate regression test was used to analyze and analyze the data and test the research hypotheses. The results showed that self-regulated learning strategies with a coefficient of determination of 0.06P = according to the value of 0.001p = and motivational beliefs with a coefficient of determination of 0.02p = according to the value of 0.003p = have a significant effect on students' academic achievement.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناتوانی یادگیری
Persian Abstract: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر سال پنجم ابتدایی ناتوانی یادگیری شهر رشت در سال 1398 هست. به روش نمونه¬گیری تصادفی چندمرحله‌ای، 5 مدرسه انتخاب‌شده و پرسش¬نامه بر روی آن¬ها اجرا شد. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته است. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه راهبردهای انگیزشی در یادگیری (MSLQ) پین‌ترین و دی گروت و پیشرفت تحصیلی از طریق معدل کتبی (نهایی) تراز شده، انجام‌شده است و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با ضریب تعیین 0.06P= با توجه به مقدار 0.001p= و باورهای انگیزشی با ضریب تعیین 0.02p= با توجه به مقدار 0.003p= اثر معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 26 Jan 2021 05:23
Last Modified: 26 Jan 2021 05:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12717

Actions (login required)

View Item View Item