Comparison of Academic Engagement and help- seeking in students with and without specific learning disabilities

kalantari, zhila Comparison of Academic Engagement and help- seeking in students with and without specific learning disabilities. Comparison of Academic Engagement and help- seeking in students with and without specific learning disabilities.

[img] Text
28.pdf

Download (842kB)

Abstract

The aim of this study was to compare academic conflict and seeking help from students with and with specific learning disabilities. The method of this causal-comparative study was of the case-witness type. The statistical population of this study included all male and female students with special learning disabilities who referred to training and rehabilitation centers for special learning problems and primary school students in Tabriz in the academic year 2019-2020. The study sample consisted of 50 (25 students with special learning disabilities and 25 students with learning disabilities) students from the community who were selected by available sampling method. Auxiliary questionnaire (Ryan and Pantrich, 1997) and academic Engagement questionnaire (Rio and Tissing, 2011) were used to collect data. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data using SPSS statistical software version 22. Based on the results, there is a significant difference between the average of help- seeking and academic involvement in students with and with specific learning disabilities (p <0.01). So that the average of help- seeking and academic Engagement in students of students with special learning disabilities is higher than students without this disorder (p <0.01). The results are more general. The results emphasize the need for more attention from school psychologists and counselors on the variables of help- seeking and academic involvement in children with special learning disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه درگیری تحصیلی و کمک طلبی در دانش آموزان با و بودن اختلال یادگیری خاص
Persian Abstract: این پژوهش با هدف مقایسه درگیری تحصیلی و کمک طلبی در دانش آموزان با و بودن اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش این پژوهش علّی-مقایسه ای از نوع مورد- شاهدی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه¬ی دانش آموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی شهر تبریز در سال¬تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد نمونه مورد پژوهش 50 (25 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص و 25 دانش آموز بدن اختلال یادگیری) نفر از دانش آموزان جامعه مذکور بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه كمك طلبي (ريان و پنتريچ، 1997) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (ریو و تیسنگ، 2011) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) با بهره¬گیری از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد. براساس نتایج بین میانگین کمک طلبی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان با و بودن اختلال یادگیری خاص تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0 p<). به طوری که میانگین کمک طلبی و درگیری تحصیلی در دانش‌آموزان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانش آموزان بدون این اختلال است (01/0 p<). نتایج به دست آمده قدرت تعمیم بیشتری داشته باشند. نتایج به دست آمده بر لزوم توجه بیشتر روانشناسان و مشاوران مدارس بر متغیرهای کمک طلبی و درگیری تحصیلی در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص تاکید دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 26 Jan 2021 05:29
Last Modified: 26 Jan 2021 05:29
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12718

Actions (login required)

View Item View Item