Comparison of Internal Self- Criticism and Comparison Self- Criticism in students with and without learning disabilities

Serajmohammdi, Parisa Comparison of Internal Self- Criticism and Comparison Self- Criticism in students with and without learning disabilities. Comparison of Internal Self- Criticism and Comparison Self- Criticism in students with and without learning disabilities.

[img] Text
36.pdf

Download (673kB)

Abstract

The aim of this study was to compare internalized self-criticism and comparative self-criticism in students with and without learning disabilities. The method of the present study was causal-comparative. The statistical population of the present study included all students with learning disabilities referred to the centers of special learning problems in Ardabil and normal students in Ardabil in the academic year 2019-2020, were selected by sampling method (32 people with learning disabilities and 16 people without learning disabilities). The self-critical level scale was used to collect data. Data analysis was performed by multivariate analysis of variance (MANOVA) which used SPSS21 statistical software. The results showed that there was a significant difference between internalized and comparative self-criticism in students with and without learning disabilities (p <0.01). So that students with learning disabilities got high scores in internalized and comparative self-criticism. According to the obtained result, it is suggested that school counselors and psychologists also pay attention to their self-critical levels when working with these students.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه خودانتقادی درونی شده و خودانتقادی مقایسه ای در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری
Persian Abstract: این پژوهش به منظور مقایسه خودانتقادی درونی شده و خودانتقادی مقایسه ای در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش حاضر علّی-مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل و دانش آموزان عادی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری دردستر تعداد 32 نفر (16 نفر با اختلالات یادگیری و 16 نفر بدون اختلالات یادگیری) انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مقياس سطوح خود انتقادي استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) انجام شد كه برای این منظور از نرم افزار آماري SPSS21 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد بین مقایسه خودانتقادی درونی شده و خودانتقادی مقایسه ای در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری تفاوت معنی¬داری وجود دارد (01/0 p<). به طوری که دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری نمرات بالایی در خودانتقادی درونی شده و مقایسه ای کسب کردند. با توجه به نتیجه به دست آمده پیشنهاد می گردد مشاوران و روانشناسان مدارس در خصوص در زمان کار با این دانش آموزان سطوح خودانتقادی آنان را نیز مورد توجه قرار دهند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 26 Jan 2021 05:28
Last Modified: 26 Jan 2021 05:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12726

Actions (login required)

View Item View Item