Comparing Auditory Processing in Students with Special Learning disorder, ADHD and Normal

basharpoor, Sajjad and Heidari, Fazeleh and Moradi, Sakineh Comparing Auditory Processing in Students with Special Learning disorder, ADHD and Normal. Comparing Auditory Processing in Students with Special Learning disorder, ADHD and Normal.

[img] Text
37.pdf

Download (470kB)

Abstract

The main purpose of the present study was comparing auditory processing in students with special learning disorder, ADHD and normal. The research method is descriptive and comparative causal. The statistical population consisted of all students with ADHD, LD and normal from the third to sixth grade of the third and fourth grade of Isfahan city who were selected by multi-stage sampling method of 20 subjects in each of the three research groups. In order to achieve ADHD and LD, the Convergent Children's Congenital Hyperactivity Scale (ADHD) was used for parents and students of the Children's Educational Instruction Center, and a structured clinical interview for diagnosis of LD and ADHD was used to confirm the statistical sample. the Fisher's Hearing Problem Register were used To measure auditory processing. To analyze the hypothesis of the research, uniltivariate analysis of variance (MANOVA) was used in SPSS15 software. The results of uniltivariate analysis of variance and LSD post hoc test showed that the ADHD and LD group had less auditory processing, The hyperactive group had a weaker hearing loss than the group with learning disorder (P <0.05). In children with LD, due to their difficulties in reading, writing and solving problems and also in children with ADHD due to neglect, distraction and hyperactivity, logical processing of information is limited.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه پردازش شنیداری در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص ADHD و عادی
Persian Abstract: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه پردازش شنیداری در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص، ADHD و عادی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی مقایسه ای می باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، ADHD و عادی پایه سوم تا ششم ابتدایی ناحیه سوم و چهارم شهر اصفهان بود که با روش نمونه گیری چند مرحله ای تعداد 20 نفر در هر سه گروه پژوهش انتخاب شدند. جهت دستیابی به نمونه های ADHD و با اختلال یادگیری به ترتیب از مقیاس بیش فعالی کودکان کانرز فرم والدین و دانش آموزان مرکز آموزشی نگهداری کودکان دارای اختلال LD استفاده شد و نیز برای تایید نمونه آماری از مصاحبه بالینی ساختار یافته برای تشخیص LD و ADHD استفاده شد. برای سنجش پردازش شنیداری از سیاهه مشکلات شنوایی فیشر استفاده گردید. جهت تحلیل فرضیات تحقیق از آزمون آنالیز واریانس تک متغیره ر نرم افزار SPSS15 استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون آنالیز واریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی LSD نشان داد گروه دارای اختلال یادگیری و ADHD پردازش شنیداری ضعیف تری نسبت به گروه عادی دارند. گروه بیش فعال نیز پردازش شنیداری ضعیف تری نسبت به گروه با اختلال یادگیری داشت (05/0>P). در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، به دلیل مشکلات خود در خواندن، نوشتن و حل مساله و نیز در کودکان ADHD به دلیل بی توجهی، حواس پرتی و بیش فعالی، پردازش منطقي اطلاعات دچار محدوديت می باشد
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 26 Jan 2021 05:28
Last Modified: 26 Jan 2021 05:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12727

Actions (login required)

View Item View Item