The role of assistance behavior, self-differentiation and academic motivation in predicting the personal goals of students with hyperactivity

Sheykholeslami, Ali and Hajiasadollah Bazzaz, Elham and Seyedesmaili Ghomi, Nastaran The role of assistance behavior, self-differentiation and academic motivation in predicting the personal goals of students with hyperactivity. The role of assistance behavior, self-differentiation and academic motivation in predicting the personal goals of students with hyperactivity.

[img] Text
45.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of help seeking behavior, self-differentiation and academic motivation in predicting personal goals of students with hyperactivity. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study consisted of second grade female students of guidance school in Ardebil city during the academic year 2014-2015. At first 1200 students were selected by cluster random sampling and the Conners' Inactivity Questionnaire (1999), the parent form, was filled out by their parents. Then, 120 students with hyperactivity criteria were selected as the final sample. Questionnaires Qadipour and Sarmad (2003), Jackson's (2003) Self-Differentiation, Wallerand Bisson's academic motivation (1992), Martin (2006) and Martin & Lim (2010) questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using Pearson Correlation Coefficient and Regression analysis. The findings showed that there was a significant positive correlation between help seeking behavior, self-differentiation and academic motivation with personal goals. Also, regression analysis revealed that help seeking behavior, self-differentiation, and academic motivation have the ability to predict personal goals for students with passive symptoms (P<0/01). It can be concluded that the variables of help seeking behavior, self-differentiation and academic motivation have a significant role in predicting the personal goals of students with hyperactive symptoms.

Item Type: Article
Persian Title: نقش رفتار كمك¬جويي، تمايزيافتگي خود و انگيزش تحصيلي در پيش‌بيني اهداف شخصي دانش‌آموزان داراي نشانه¬هاي بيش¬فعالی
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتار كمك¬جويي، تمايزيافتگي خود و انگيزش تحصيلي در پيش‌بيني اهداف شخصي دانش‌آموزان داراي نشانه¬هاي بيش¬فعالي انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دوّم دوره‌ی متوسطه‌ی اوّل شهر اردبیل در سال¬تحصیلی 94-1393 تشکیل می‌دادند که ابتدا با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای، 1200 دانش‌آموز به عنوان نمونه‌ی اوّلیه انتخاب گردیدند و پرسشنامه‌ی بیش¬فعالی کانرز (1999) فرم والدین، توسط والدین آنها پر گردید، سپس از بین آنها 120 دانش‌آموز که دارای ملاک¬های بیش¬فعالی بودند، به عنوان نمونه‌ی نهایی انتخاب شدند و به پرسشنامه¬ی رفتار کمک¬جویی قدم‌پور و سرمد (1382)، پرسشنامه¬ی تمایزیافتگی خود جکسون (2003) و پرسشنامه¬ی انگیزش تحصیلی والرند و بیسونت (1992)، پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که بین رفتار کمک¬جویی، تمایزیافتگی خود و انگیزش تحصیلی با اهداف شخصی دانش‌آموزان دارای نشانه¬های بیش¬فعالی رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که رفتار کمک¬جویی، تمایزیافتگی خود و انگیزش تحصیلی توان پیش‌بینی اهداف شخصی دانش‌آموزان داراي نشانه¬هاي بيش¬فعالي را دارند (01/0>p). بنابراین، می-توان نتیجه گرفت که رفتار کمک‌جویی، تمایزیافتگی خود و انگیزش تحصیلی از متغیرهای مرتبط با اهداف شخصی دانش‌آموزان دارای نشانه¬های بیش¬فعالی می‌باشند که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی هستند
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 06:51
Last Modified: 09 Feb 2021 06:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12740

Actions (login required)

View Item View Item