A review of parent-based educational programs in reducing attention deficit / hyperactivity disorder symptoms in children

Mohammadi Feizabadi, Atefe and Aslani Moghaddam, Newsha and GHaderi Movahed, Bahar A review of parent-based educational programs in reducing attention deficit / hyperactivity disorder symptoms in children. A review of parent-based educational programs in reducing attention deficit / hyperactivity disorder symptoms in children.

[img] Text
48.pdf

Download (676kB)

Abstract

The present study has been done aiming to review parental- participation programs to reduce the symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in children. In the survey done, after Attention Deficit/Hyperactivity Disorder being defined, the most important symptoms of this disorder were mentioned. And then parent-based therapy, principles of parental education program and all kinds of educational programs for parents including Barclay Parents Training, Oregon Social Education, Parent Management Training Program, Family Empowerment Program, Parent-Child Interaction Therapy Program, Positive Parenting Program, Iberg Parents Training Program and Play Therapy were introduced and studied. The results of the study indicate that parental- participation based programs play an important role in reducing the symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in children. Therefore to reduce the Attention Deficit/Hyperactivity Disorder symptoms in children, therapists can use parental- participation based programs.

Item Type: Article
Persian Title: مروری بر برنامه های آموزشی مبتنی بر مشارکت والدین در کاهش علائم اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی کودکان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف مروری بر برنامه های آموزشی مبتنی بر مشارکت والدین در کاهش علائم اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی کودکان انجام شد. روش پژوهش از نوع اسنادی-کتابخانه ای بود. در این پژوهش پس از تعریف اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی کودکان به تشریح مهم ترین نشانه های این اختلال پرداخته شد و پس آن به بررسی و معرفی درمان های مبتنی بر آموزش والدین، اصول برنامه آموزش والدین و انواع برنامه های آموزشی والدین که شامل آموزش والدین بارکلی، آموزش اجتماعی اورگان، برنامه آموزش مدیریت والدین برنامه توانمندسازی خانواده، برنامه تعاملی والد-کودک، برنامه فرزندپروری مثبت، برنامه آموزش والدین آیبرگ و بازی درمانی پرداخته پرداخته شد.باتوجه به نتایج این پژوهش برنامه های آموزشی مبتنی بر مشارکت والدین نقش موثری در کاهش علائم اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی کودکان دارد.از این رو درمانگران می توانند از برنامه های آموزشی مبتنی بر مشارکت والدین در جهت کاهش کاهش علائم اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی کودکان استفاده نمایند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:31
Last Modified: 01 Feb 2021 06:31
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12743

Actions (login required)

View Item View Item