The Relationship between Brain-Behavioral Systems Activity and Emotion Expression with the Quality of the Mother-Child Relationship in Mothers of Hyper Activity – Attention Deficiet and Normal Children

rahimzadegan, Shiva and Nariman, Mohammad The Relationship between Brain-Behavioral Systems Activity and Emotion Expression with the Quality of the Mother-Child Relationship in Mothers of Hyper Activity – Attention Deficiet and Normal Children. The Relationship between Brain-Behavioral Systems Activity and Emotion Expression with the Quality of the Mother-Child Relationship in Mothers of Hyper Activity – Attention Deficiet and Normal Children.

[img] Text
49.pdf

Download (980kB)

Abstract

Attention deficit hyperactivity disorder is a common disease that occurs in children and adolescents and can persist in some adults. The main purpose of this study was to investigate the relationship between the activity of brain-behavioral systems and the expression of emotion with the quality of the mother- child relationship in mothers of hyper activity attention deficiet disorder and normal children. Methods and Materials: The sample of this study was selected multistage glomerulate and consisted of 60 mothers of hyper active- attention deficeit disorder and 60 mothers of normal children, , attending elementary schools in Urmia. The instrument utilized was the questionnaires of mother-child relationship, The King and Emmons’s Emotional Expressive Questionnaire (1990), and carver and white Behavioral inhibition, behavioral activation systems. a causal comparative design was employed. Results: Obtained revealed that on the whole, there is a significant difference between mothers hyper active children and those of normal children (p<.01). In addition, in terms of, brain-behavioral systems and the expression of emotion , quality of the mother- child relationship (p<.011 significant differences exist. Discussion: The study revealed that the early years of life are one of the most critical stages of development and during this stage, especially the first three years of life, the child's immune system, brain and nervous system, neural connections in the brain and the nervous system is growing rapidly. It is therefore the fastest growing period of evolution. Therefore, it can be said that any physical or psychological damage will have lasting effects on other stages of human development.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی رابطه میان فعالیت سیستم های مغزی – رفتاری و ابراز هیجان با کیفیت رابطه مادر – کودک در مادران دارای کودکان بیش فعال و کودکان عادی
Persian Abstract: مقدمه: نقص توجه و بیش فعالی یک بیماری مشترک است که در کودکان و نوجوانان بروز می کند و می تواند در برخی بزرگسالان نیز ادامه یابد. از سویی کیفیت رابطه مادر و کودک با ابرازگری هیجان و سیستم های مغزی رفتاری آنها ارتباط دارد. داشتن کودک دارای اختلالات رفتاری از قبیل بیش فعالی می تواند باعث بروز مشکلات فراوان در این زمینه ها در والدین و بخصوص مادر باشد. هدف اصلی در این تحقیق بررسی رابطه میان فعالیت سیستم های مغزی – رفتاری و ابراز هیجان با کیفیت رابطه مادر – کودک در مادران دارای کودکان بیش فعال و عادی می باشد. روش : پژوهش حاضر توصیفی از نوع علي- مقایس‌های یا پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 60 نفر از مادران کودکان نارسایی توجه – بیش فعالی که به روش نمونه گیری در دسترس و 60 نفر از مادران دانش آموزان عادی مدارس ابتدایی شهرستان ارومیه بودند که به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامه ابرازگری هیجان کینگ و امونز، مقیاس ارزیابی رابطه مادر - کودک و پرسشنامه نظام های مغزی – رفتاری کارور و وایت می باشد. نتایج : نتایج پژوهش حاضر نشان داد که به طور کلی بین ابرازگری هیجان، رابطه مادر و کودک و سیستم های مغزی - رفتاری مادران کودکان بیش فعال و مادران کودکان عادی تفاوت معنی دار وجود دارد( P<0/01). بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی نسبت به مادران کودکان عادی در ابرازگری هیجان، رابطه با کودک خود و سیستم های مغزی - رفتاری مشکلات بیشتری را تجربه می کنند و دارای دشواری هایی در این زمینه هستند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:31
Last Modified: 01 Feb 2021 06:31
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12744

Actions (login required)

View Item View Item