The effectiveness of group therapy with cognitive-behavioral approach on children's emotional failure with attention deficit / hyperactivity disorder

Nazerieh, Afagh and Jahan Tigh, Ameneh and Farsizadeh, Mahnaz The effectiveness of group therapy with cognitive-behavioral approach on children's emotional failure with attention deficit / hyperactivity disorder. The effectiveness of group therapy with cognitive-behavioral approach on children's emotional failure with attention deficit / hyperactivity disorder.

[img] Text
50.pdf

Download (910kB)

Abstract

The aim of the present study was to determine cognitive-behavioral play therapy in a group manner on children's emotional failure with attention deficit / hyperactivity disorder. The present research method was quasi-experimental with post-test pre-test design with control group. The statistical population of the present study included all children with attention deficit / hyperactivity disorder in Tehran's medical centers in 1398. The research sample consisted of 20 children with attention deficit / hyperactivity disorder who were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental groups (10 people) and control (individual) randomly. Using Toronto's Emotional Disappointment Scale, play therapy with cognitive-behavioral approach was performed in groups in 10 45-minute sessions over a month by researchers on the experimental group. If the control group did not receive any intervention in the field of play therapy with cognitive-behavioral approach as a group. The findings were analyzed using covariance analysis and showed that play therapy with cognitive-behavioral approach in a group manner was effective on children's emotional failure with attention deficit / hyperactivity disorder. According to these results, group play therapy with cognitive-behavioral approach can be used to reduce children's emotional distress with attention deficit / hyperactivity disorder.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی بازی درمانی با روی آورد شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر ناگویی هیجانی کودکان با اختلال نقص توجه/فزون کنشی
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر تعیین بازی درمانی با روی آورد شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر ناگویی هیجانی کودکان با اختلال نقص توجه/فزون کنشی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراکز درمانی شهر تهران در سال 1398 بود. نمونه پژوهش شامل20 کودک با اختلال نقص توجه/فزون کنشی بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(10نفر) و کنترل(نفر) به صورت تصادفی قرارداده شدند. و با استفاده از مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو مورد ارزیابی قرار گرفتند بازی درمانی با روی آورد شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای در طول یک ماه توسط پژوهشگران بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در صورتی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای در زمینه بازی درمانی با روی آورد شناختی- رفتاری به صورت گروهی دریافت نکرد. یافته با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نشان داد که بازی درمانی با روی آورد شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر ناگویی هیجانی کودکان با اختلال نقص توجه/فزون کنشی موثر بوده است. با توجه به این نتایج می توان از بازی درمانی با روی آورد شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در جهت کاهش ناگویی هیجانی کودکان با اختلال نقص توجه/فزون کنشی بهره گرفت
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:30
Last Modified: 01 Feb 2021 06:30
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12745

Actions (login required)

View Item View Item