Evaluation of the effect of positive psychology on attention deficit / hyperactivity disorder in elementary school students in Bushehr

Kiyaee, Maryam and Dehghan, Sanaz and Mohammadi, Ziba Evaluation of the effect of positive psychology on attention deficit / hyperactivity disorder in elementary school students in Bushehr. Evaluation of the effect of positive psychology on attention deficit / hyperactivity disorder in elementary school students in Bushehr.

[img] Text
40.pdf

Download (1MB)

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder is the most common and well-known psychiatric disorder in children and adolescents that leads to disruption in students' learning process. Therefore, this requires us to look for new teaching methods so that we can use these new methods to control these disorders and to teach the concepts to the students at the elementary level, as appropriate. Positive psychology, with emphasis on health and well-being, has led to the creation of new educational interventions aimed at promoting well-being in schools that improve learning as well as increase students' well-being. Therefore, the purpose of this study was to use positive psychotherapy intervention to improve the quality of learning in students with attention deficit hyperactivity disorder. In this study, 4 schools were randomly selected from Bushehr elementary schools (two girls 'schools and two boys' schools). A total of 40 high school students (20 male students, 20 female students) with high scores in the CSI-4 offensive behavior disorder scales were selected from Bushehr elementary schools and were assigned to experimental and control groups. Positive psychotherapy intervention for experimental groups was performed in 14 sessions, 2 hours (once a week) and the control group did not receive any intervention during this period. Students completed the well-being test before and after the intervention and the scores of the courses were recorded. The results showed that positive psychotherapy in the experimental group had a significant effect on increasing the students' well-being. Academic achievement levels also increased in the experimental group. Based on the results of this study, using positive psychotherapy can improve students' academic achievement.

Item Type: Article
Persian Title: ارزیابی تاثیر روانشناسی مثبت‌گرا بر علائم کمبود توجه/بیش فعالی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر بوشهر
Persian Abstract: اختلال کمبود توجه و بیش فعالی شایع‌ترین و شناخته شده‌ترین اختلال روان پزشکی در بین کودکان و نوجوانان می‌باشد که منجر به ایجاد اختلال در فرآیند یادگیری دانش آموزان می‌گردد. بنابراین، این مسئله ما را ملزم می‌سازد که به دنبال روش¬های نوین آموزشی باشیم، به طوری که بتوانیم با به کارگیری این روش¬های جدید این اختلالات را کنترل و مفاهیم را آن طور که باید، در سطح ابتدایی به دانش‌آموزان یاد دهیم. روانشناسی مثبت‌گرا با تاکید بر سلامت و بهزیستی به ایجاد مداخله‌های آموزشی جدید با هدف ارتقا بهزیستی در مدارس انجامیده است که باعث بهبود یادگیری و همچنین افزایش سطح بهزیستی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین هدف از انجام این تحقیق استفاده از مداخله روان‌درمانی مثبت‌گرا در در بهبود کیفیت سطح یادگیری دانش‌آموزان دچار نقص کمبود توجه و بیش فعالی می¬باشد. در این تحقیق، از میان مدارس ابتدایی شهرستان بوشهر 4 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب گردید (دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) تعداد 40 دانش آموز ( 20 دانش آموز پسر، 20 دانش آموز دختر) دارای نمره بالا در دسته مقیاس‌های اختلالات رفتار ایذایی 4 CSI- از مدارس ابتدایی شهر بوشهر انتخاب و در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله روان‌درمانی مثبت‌گرا برای گروهای آزمایشی در 14 جلسه 2 ساعته (هفته‌ای یک بار) انجام شد و گروه کنترل در این مدت مورد مداخله قرار نگرفتند. دانش‌آموزان قبل و بعد از اجرای مداخله آزمون بهزیستی را تکمیل کرده و نمرات دروس ثبت شد. نتایج نشان داد که روان‌درمانی مثبت‌گرا در گروه آزمایش اثر معنی‎داری بر افزایش بهزیستی دانش‌آموزان داشته است. همچنین سطح پیشرفت تحصیلی نیز در گروه آزمایش افزایش پیدا کرد. براساس نتایج این تحقیق، با بهره‌گیری از روان‌درمانی مثبت‌گرا می‌توان میزان پیشرفت درسی دانش‌آموزان را بهبود بخشید.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:28
Last Modified: 01 Feb 2021 06:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12749

Actions (login required)

View Item View Item