Role of deficiency in behavioral inhibition in high risk behaviors and lack of social skills in students with attention deficit/hyper activity disorder

Narimani, M and Taghizadeh, S Role of deficiency in behavioral inhibition in high risk behaviors and lack of social skills in students with attention deficit/hyper activity disorder. Role of deficiency in behavioral inhibition in high risk behaviors and lack of social skills in students with attention deficit/hyper activity disorder.

[img] Text
41.pdf

Download (801kB)

Abstract

The purpose of this study was to investigate the the role of deficiency in behavioral inhibition in high risk behaviors and lack of social skills in students with attention deficit/hyper activity disorder. Method: The method of this study was correlation. The statistical population of this study was all students with ADHD who were in high school in Ardabil city. 60 of them were selected by sampling method. The tools used in the research included Risk-scale, social skills inventory of adolescents (TISS), computer homework Go/ Nogo and Revised Conforming Rating Scale for Parents (CPRS-R: S). Findings: the findings showed that there is a significant relationship between behavioral inhibition, high risk behaviors and lack of social skills in students with attention deficit/hyper activity disorder. Conclusion: The present study highlights the importance of behavioral inhibition in the occurrence of high-risk behaviors and lack of social skills in students with attention deficit / hyperactivity disorder. Therefore, improving behavioral inhibition in these students reduces the risk of high-risk behaviors and helps improve social skills.

Item Type: Article
Persian Title: نقش نارسایی در بازداری رفتاری در بروز رفتارهای پرخطر و فقدان مهارت¬های اجتماعی در دانش¬ آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر بررسی نقش نارسایی در بازداری رفتاری در بروز رفتارهای پرخطر و فقدان مهارت¬های اجتماعی در دانش¬ آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه¬ی دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی که در شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد. روش نمونه¬گیری این پژوهش به صورت نمونه در دسترس بود. نمونه این پژوهش شامل 60 دانش‌آموز مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی بود. داده ها با استفاده از فرم کوتاه و تجدید¬نظر شده¬ی مقیاس درجه¬بندی کانرز والدین(کانرز و همکاران، 1999)، پرسشنامه مهارت¬هاي اجتماعي ايندربيتزن و فوستر، مقیاس خطرپذیري، تکلیف رایانهای برو/نرو جمع¬آوری گردید. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بین نارسایی در بازداری رفتاری با رفتارهای پرخطر و فقدان مهارت¬های اجتماعی رابطه¬ معنی¬دار وجود دراد و متغیر بازداری رفتاری می¬توانند به طور معنی¬داری رفتارهای پرخطر و فقدان مهارت¬های اجتماعی را در این کودکان پیش¬ بینی کند. نتیجه¬گیری: تحقیق حاضر نشانگر اهمیت بازداری رفتاری در بروز رفتارهای پرخطر و فقدان مهارت¬های اجتماعی در دانش¬ آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی است. بنابراین بهبود بازداری رفتاری در این دانش‌آموزان موجب کاهش بروز رفتارهای پرخطر و کمک به بهبود مهارت¬های اجتماعی می¬شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:27
Last Modified: 01 Feb 2021 06:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12750

Actions (login required)

View Item View Item