Comparison of Auditory Working Memory and Processing Speed in students with and without Special Learning Disabilities based on the fifth edition of Wechsler test

Pirmohammadi, Monire and Soleymani, Mehran and Shalchi, Behzad Comparison of Auditory Working Memory and Processing Speed in students with and without Special Learning Disabilities based on the fifth edition of Wechsler test. Comparison of Auditory Working Memory and Processing Speed in students with and without Special Learning Disabilities based on the fifth edition of Wechsler test.

[img] Text
35.pdf

Download (856kB)

Abstract

The aim of this study was to compare auditory working memory and processing speed in students with and without special learning disabilities based on the fifth edition of Wechsler test. The present study is a causal-comparative study. The statistical population of the present study includes all second and third grade students of primary school referred to the Center for Learning Disabilities and normal schools in District 1 of Urmia in the winter of 1398. A total of 70 second and third grade students in Urmia (35 normal students and 35 with special learning disabilities) were selected as the statistical sample of the study by available sampling method and the fifth edition Wechsler test was performed on them. . The results showed that there was a significant difference between the indicators in the indicators of auditory working memory (p <0.05) and processing speed (p <0.01). according to the results, it can be concluded that students without impaired processing speed and working memory had better than students with impaired; Therefore, based on the results of the present study, the processing speed and working memory of students with learning disabilities should be provided.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه حافظه کاری شنیداری و سرعت پردازش در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص براساس ویرایش پنجم آزمون وکسلر
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف مقایسه حافظه کاری شنیداری و سرعت پردازش در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص براساس ویرایش پنجم آزمون وکسلر انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایس‌های است. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه دانش آموزان پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری و مدارس عادی ناحیه یک شهر ارومیه در زمستان 1398 شامل می¬گردد. تعداد 70 نفر از دانش‌آموزان پایه دوم و سوم شهر ارومیه ( 35 نفر دانش آموز عادی و 35 نفر مبتلا به اختلال یادگیری خاص) با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب و آزمون وکسلر ویرایش پنجم بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان داد بین شاخص در شاخص¬های حافظه کاری شنیداری ( 05/0 >p ) و سرعت پردازش تفاوت معنی دار وجود داشت ( 01/0 >p ). با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان بدون اختلال حافظه کاری شنیداری و سرعت پردازش بهتری نسبت به دانش آموزان با اختلال داشتند؛ لذا می توان با تکیه بر نتایج مطالعه حاضر زمینه حافظه کاری شنیداری و سرعت پردازش دانش آموزان با اختلال یادگیری فراهم گردد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:27
Last Modified: 01 Feb 2021 06:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12751

Actions (login required)

View Item View Item