The effectiveness of cognitive skills training on the executive functions of male students with special learning disabilities

Pour-Ali Vakili Miandoabm, Maliheh and Yaghoubi, Dr. Hasan The effectiveness of cognitive skills training on the executive functions of male students with special learning disabilities. The effectiveness of cognitive skills training on the executive functions of male students with special learning disabilities.

[img] Text
32.pdf

Download (1MB)

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive skills training on the executive functions of male students with special learning disabilities. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this study included all male students with special learning disabilities in Miandoab city in 1398. In this study, 30 target students with special learning disabilities were selected from the target population using the available sampling method as a sample and were randomly replaced in two experimental groups (15 people) and witnesses (15 people). To evaluate the executive functions, a behavioral grading questionnaire of Brief executive functions was used. The experimental group received training in 10 45-minute sessions over a one-month period. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The findings showed that cognitive skills training improved executive performance in male students with special learning disabilities. Therefore, therapists can use cognitive skills to improve the performance of male students with specific learning disabilities by teaching them cognitive skills.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت های شناختی بر کارکرد های اجرایی دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری خاص
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های شناختی بر کارکرد های اجرایی دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری خاص شهر میاندوآب در سال 1398 بود. در این پژوهش از بین جامعه هدف 30 نفردانش آموز با اختلال یادگیری خاص با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (15نفر) و گواه (15نفر) به‌شیوه تصادفی جایگزین شدند. برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از پرسشنامه درجه¬بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای در طول یک ماه آموزش دریافت کردند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های شناختی موجب بهبود کارکرد های اجرایی در دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری خاص شده است. از این رو درمانگران می توانند با آموزش مهارت ها¬¬ی شناختی در جهت ارتقای کارکردهای اجرایی دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری خاص استفاده نمایند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:12
Last Modified: 01 Feb 2021 06:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12754

Actions (login required)

View Item View Item