Comparison of motor skills between male and female students (Ardabil case study)

Mohammadi Khalil, Sedigheh and Narimani, Mohammad Comparison of motor skills between male and female students (Ardabil case study). Comparison of motor skills between male and female students (Ardabil case study).

[img] Text
33.pdf

Download (1MB)

Abstract

Background and Aim: The most common learning disability is dyslexia which has irreversible consequences, especially in motor skills and its identification is very important in primary school children. By recognizing motor skills, this cognitive deficit can be partially eliminated. Therefore, this study was conducted to compare the motor skills of dyslexic children, boys and girls. Methods: In this study, 60 dyslexic children including 30 girls and 30 boys were studied. Initially, initial identification was performed by teacher training. Then, in order to diagnose dyslexia, children's Raven IQ tests, Rutter Behavior Questionnaire, reading logs, Snelln's visual test and Weppman auditory test were used. These children were then assessed using the Ozertsky Developmental-Motor Scale. Results: The mean of total motor skills of boys was significantly different (P = 0.006) that this difference in balance movements (0.020), coordination of eye and hand movements (0.032) and fine movements (0.028) but there was no significant difference in girls. Conclusion: The findings of this study indicate that dyslexic boys compared to girls have more deficits in motor skills that were seen in fine movements, balance and eye and hand coordination. These findings indicate the need for more attention and practice on motor skills in dyslexic children, especially boys.

Item Type: Article
Persian Title: مقایسه مهارت های حرکتی بین دانش آموزان نارسا خوان دختر و پسر ( مطالعه موردی اردبیل)
Persian Abstract: زمینه و هدف: شایع‏ترین اختلال یادگیری، نارساخوانی می‏باشد که پیامدهای جبران‏ناپذیری به‏خصوص در مهارت‏های حرکتی به‏همراه دارد و شناسایی آن در کودکان دبستانی دارای اهمیت زیادی است. با شناخت مهارت‏های حرکتی می‏توان این نقصان شناختی را تا حدی برطرف نمود. از این رو این مطالعه با هدف مقایسه مهارت‏های حرکتی کودکان نارساخوان دختر و پسر انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه 60 کودک نارساخوان شامل 30 دختر و 30 پسر بررسی شدند. ابتدا با آموزش معلمان، شناسایی اولیه انجام شد. سپس جهت تشخیص اختلال نارساخوانی از آزمون‏های هوشی ریون کودکان، پرسشنامه رفتای راتر، سیاهه‏های خواندن، آزمون دیداری اسنلن و آزمون شنیداری وپمن استفاده شد. سپس این کودکان به‏وسیله مقیاس رشدی-حرکتی اوزرتسکی ارزیابی شدند. یافته‏ها: میانگین کل مهارت‏های حرکتی گروه پسران دارای تفاوت معنی‏داری بود (006/0 P=) که این تفاوت در حرکات تعادلی (020/0)، هماهنگی حرکات چشم و دست (032/0) و حرکات ظریف (028/0) می‏باشد اما در دختران تفاوت معنی‏داری نداشت. نتیجه‏گیری: یافته‏های این مطالعه حاکی از آن است که پسران نارساخوان در مقایسه با دختران دارای نقصان بیشتری در مهارت‏های حرکتی می‏باشند که در حرکات ظریف، تعادل و هماهنگی چشم و دست دیده شد. این یافته‏ها ضرورت نیاز به توجه و تمرین بیشتر بروی مهارت‏های حرکتی در کودکان نارساخوان به‏خصوص پسران را نشان می‏دهد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:12
Last Modified: 01 Feb 2021 06:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12755

Actions (login required)

View Item View Item