Structural Equation Modeling of the Relationship of Self-Regulation and Self-Concept with Mathematics Achievement based on the Mediating Role of Self-Efficacy

Sahrayi Galujeh, Fereshte and Khaleghkhah, Ali and ZahedBabelan, Adel and Moinikia, Mahdi (2016) Structural Equation Modeling of the Relationship of Self-Regulation and Self-Concept with Mathematics Achievement based on the Mediating Role of Self-Efficacy. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مدل یابی ساختاری رابطه خودتنظیمی و خودپنداره بر پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی)
Fereshte Sahrayi Galujeh.pdf

Download (402kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

As a communication and modeling science, mathematics plays a unique role in academic and occupational performance of learners by providing a meticulously correct understanding of the information and arguments. In this regard, self-efficacy, self-regulation, and self-concept can provide the grounds for academic achievement in students by determining beliefs about their ability to perform tasks; and by controlling and assessing the behaviors, conception, and perception of the self with regard to the areas of academic achievement in students. Hence, this study aimed at the structural equation modeling of the relationship of self-regulation and self-concept with mathematics achievement based on the mediating role of self-efficacy. This study is of a structural equation modeling nature whose research method falls within the category of descriptive research. In this study, 175 participants were selected as the sample from among all public school female students at the seventh grade in Khalkhal city by multi-stage random sampling method. Pintrich & De Groot's Self-Regulated Learning Strategies (1991), Rodger's Self-Concept Scale (1957), Morris's Child and Adolescent Self-Efficacy Scale (2001), and mathematics scores of students in the first semester (to measure mathematics achievement) were used for data collection purposes. It is noteworthy that the face and content validity of the scales were confirmed by expert opinion and Cronbach's alpha reliability coefficients of the scales were respectively obtained as follows: .78, .86, and .81. In the end, the data were analyzed by SPSS and LISREL software. Considering the fitness indexes of the model (RMSEA = .05, GFI = .92, NFI = .98, and NNFI = .99), the research findings confirmed the effectiveness of the research variables, and the mediating role of self-efficacy in self-regulation and self-concept and its effect on mathematics achievement. In this way, .77 of academic mathematics achievement was determined based on the components of self-regulation and .82 of academic mathematics achievement was accounted for by the components of self-concept. Therefore, it can be concluded that self-efficacy plays an important mediating role in self-regulation and self-concept and in their application in academic mathematics achievement. Keywords: self-regulation, self-concept, self-efficacy, mathematics achievement

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مدل یابی ساختاری رابطه خودتنظیمی و خودپنداره بر پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به نقش واسطه گری خودکارآمدی
Persian Abstract: ریاضیات به عنوان یک دانش ارتباطی و الگوساز با میسر ساختن فهمی دقیق و درست از اطلاعات و استدلال¬ها، نقشی بی بدیل در عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان دارد که خودکارآمدی، خودتنظیمی و خودپنداره با تعیین باورها درباره توانایی فرد در انجام وظایف، کنترل و ارزیابی رفتارها و پنداشت و ادراک از خود، زمینه¬های پیشرفت تحصیلی آن را در دانش¬آموزان بوجود می¬آورند. در این راستا هدف پژوهش حاضر مدل¬یابی ساختاری رابطه خودتنظیمی و خودپنداره بر پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به نقش واسطه¬گری خودکارآمدی می¬باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع بررسی الگوی معادلات ساختاری است. که از کلیه دانش¬آموزان دختر پایه هفتم مدارس دولتی شهرستان خلخال، ۱۷۵ نفر با روش نمونه¬گیری خوشه¬ی چند مرحله¬ی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. و برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دی گروت(1991)، خودپنداره راجرز (1957)، خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و برای سنجش پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان از نمره ترم اول ریاضی آنان استفاده شده است. که روایی صوری و محتوایی آن¬ها به تایید متخصصین رسید و پایایی آن¬ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب: 78/0، 86/0 و 81/0 به¬دست آمد. در پایان داده¬ها به وسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با توجه به مؤلفه¬های برازش مدل(05/0=RMSEA، 92/0=GFI، 98/0=NFI و 99/0=NNFI) یافته¬های پژوهش نشان¬دهنده تاثیر متغیرهای پژوهش و تایید نقش واسطه¬گری خودکارآمدی در بین خودتنظیمی، خودپنداره و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی ریاضی می¬باشد، به طوری ¬که ۷۷/0 از پیشرفت تحصیلی ریاضی براساس مولفه¬های خودتنظیمی و ۸۲/0 از پیشرفت تحصیلی ریاضی براساس خودپنداره تعیین شد. که می توان نتیجه گرفت که خودکارآمدی نقش واسطه¬گری مهمی در بین متغیرهای خودتنظیمی، خودپنداره و کاربست آن در زمینه پیشرفت تحصیلی ریاضی ایفا می¬کند. كليد واژه¬ها: خودتنظیمی، خودپنداره، خودکارآمدی، پیشرفت تحصیلی ریاضی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khaleghkah, AliUNSPECIFIED
ZahedBabelan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moinikia, MahdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 23 Oct 2018 12:53
Last Modified: 23 Oct 2018 12:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1285

Actions (login required)

View Item View Item