TheEffectiveness of Emotional Intelligence Training on Social Skills and Students' Academic Envolvement with Attention Deficit / Hyperactivity Isorder

AsadniaSamakush, Morteza and Naderi, Dr. Habibollah TheEffectiveness of Emotional Intelligence Training on Social Skills and Students' Academic Envolvement with Attention Deficit / Hyperactivity Isorder. TheEffectiveness of Emotional Intelligence Training on Social Skills and Students' Academic Envolvement with Attention Deficit / Hyperactivity Isorder.

[img] Text
53.pdf

Download (747kB)

Abstract

The present study aims to investigate the effectiveness of emotional intelligence trainingon social skills and students' academic involvement with attention deficit / hyperactivity disorder. The present study was a quasi-experimental study with a posttest test with a control group. The statistical population of the present study included all students with attention deficit / hyperactivity disorder in babol in 2019. Participants included 20 children with attention deficit / hyperactivity disorder who were selected by available sampling method and randomly selected in the experimental and control groups. They were assessed using the Bellini SocialProfile(Bellini,2007) and the Rio and Tessing AcademicEngagemen(Rio & Tseng, 2011), and then the experimental group received instruction on Salvey and Meyer’s (1990) emotional intelligence during8sessions which lasted 60 minutes- while not performed on the control group. The findings were analyzed using covariance analysis(ANCOVA), and showed that emotional intelligence training had an effect on students' social skills and academic involvement with attention deficit / hyperactivity disorder. Based on these results, emotional intelligence training can be used to improve students' social skills and academic involvement with attention deficit / hyperactivity disorder.

Item Type: Article
Persian Title: اثر بخشی آموزش هوش هیجانی درمهارت اجتماعی و درگیری تحصیلی دانش آموزان با اختلال
Persian Abstract: هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارت اجتماعی و درگیری تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. پژوهش حاضر مطالعه‌ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر بابل در سال 1398 بود.شرکت‌کنندگان شامل20 کودک با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انتخاب شدند. و با استفاده از نیمرخ اجتماعی بلینی و درگیری تحصیلی ریو و تسینگ مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از آن گروه آزمایش تحت آموزش بسته هوش هیجانی مایر وسالووی (1990) در 8 جلسه 60 دقیقه ای دقیقه ای قرار گرفته اند.در حالی که برروی گروه کنترل اجرا نگردید. یافته ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارت اجتماعی و درگیری تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی موثربوده است. با توجه به این نتایج می توان ازآموزش هوش هیجانی در جهت بهبود مهارت اجتماعی و درگیری تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:24
Last Modified: 01 Feb 2021 06:24
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12934

Actions (login required)

View Item View Item