Relationship between cognitive functions and symptoms of anxiety disorders in children with clinical symptoms of ADHD / Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Narimani, Mohamad and Rahbari Ghazani, Nasrin Relationship between cognitive functions and symptoms of anxiety disorders in children with clinical symptoms of ADHD / Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Relationship between cognitive functions and symptoms of anxiety disorders in children with clinical symptoms of ADHD / Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

[img] Text
54.pdf

Download (921kB)

Abstract

Introduction: The aim of the present study was to investigate the relationship between cognitive functions and symptoms of anxiety disorders in children with clinical signs of ADHD. Materials and Methods: The present study was a descriptive correlation method in which the statistical population of 9 to 11 year old girls had clinical symptoms of schools in Tabriz. . The Kansers Children's Questionnaire Parent Form, the Children's Anxiety Multidimensional Scale, and the Cognitive Skills Questionnaire were used to collect data. The collected data were also analyzed using Pearson correlation coefficient and single variable regression analysis. Results: The results showed that the total score of cognitive functions had a significant positive relationship with social anxiety, separation anxiety, physical symptoms and the total score of anxiety (P <0.01) but did not have a significant relationship with injury avoidance (0.05). <P). The results of regression analysis also showed that the total score of cognitive functions 22% of the total variance successfully predicts the total score of anxiety. Discussion and Conclusion: Based on the results of the present study, it seems that cognitive functions play an important role in the symptoms of anxiety disorders in children with clinical symptoms of hyperactivity disorder / deficiency.

Item Type: Article
Persian Title: رابطه کارکردهای شناختی با علایم اختلالات اضطرابی در کودکان دارای نشانگان بالینی اختلال بیش¬فعالی/کمبود توجه
Persian Abstract: مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای شناختی با علایم اختلالات اضطرابی در کودکان دارای نشانگان بالینی اختلال بیش¬فعالی/کمبود توجه بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود که جامعه آماری آن دختران 9 تا 11 ساله دارای نشانگان بالینی مدارس شهر تبریز بودند که از آن میان پس از غربالگری اولیه 100 کودک دارای نشانگان بالینی اختلال بیش¬فعالی/کمبود توجه نمونه¬گیری شدند. برای گردآوری داده¬ها از فرم والدین پرسشنامه کودکان کانرز، مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان و پرسشنامه توانایی¬های شناختی استفاده شد. داده¬های گردآوری شده نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که نمره کل کارکردهای شناختی با اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی، نشانه¬های جسمانی و نمره کل اضطراب رابطه مثبت معنادار دارد (01/0>P) اما با اجتناب از آسیب رابطه معناداری ندارد (05/0<P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که نمره کل کارکردهای شناختی 22 درصد از کل واریانس نمره کل اضطراب را با موفقیت پیش‌بینی می¬کند. بحث و نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می¬رسد که کارکردهای شناختی نقش مهمی در علایم اختلالات اضطرابی کودکان دارای نشانگان بالینی اختلال بیش¬فعالی/کمبود توجه دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:24
Last Modified: 01 Feb 2021 06:24
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12935

Actions (login required)

View Item View Item