The Role of Mindfulness and Cognitive Flexibility in Predicting Reducing Emotional Fatigue in Mothers with Children with ADHD

Abdi Jodaghie, Soheila The Role of Mindfulness and Cognitive Flexibility in Predicting Reducing Emotional Fatigue in Mothers with Children with ADHD. The Role of Mindfulness and Cognitive Flexibility in Predicting Reducing Emotional Fatigue in Mothers with Children with ADHD.

[img] Text
55.pdf

Download (897kB)

Abstract

Having a child with attention deficit / hyperactivity disorder in any family creates a lot of emotional, psychological and emotional problems for parents, especially mothers; Therefore, the present study was conducted to investigate the role of mindfulness and cognitive flexibility in predicting the reduction of emotional fatigue of mothers with children with ADHD. The present study is descriptive-correlational. The statistical population of the present study includes all mothers with children with ADHD who refer to medical and rehabilitation centers, as well as exceptional schools in Urmia in the fall of 1398. A total of 100 mothers with children with ADHD were selected using the available sampling method and completed the Definitive Fatigue Emotional Questionnaire et al., Dennis et al.'s cognitive flexibility, and Baer et al .'s five-dimensional mindfulness questionnaire (2006). The results were analyzed with Pearson correlation coefficient and multiple regression and with SPSS 19 software. the research findings showed that there was a positive significant relationship between the total score of mindfulness and its components including observation, conscious action, non-reactive (P <0.01), non-judgmental to internal experience, Description (P<0.05) with emotional fatigue. There was also a positive relationship between cognitive flexibility and emotional fatigue (P<0.01). The results of multiple regression also showed that the research variables predicted 27% of the variance of emotional fatigue of mothers with children with ADHD. according to the results, cognitive awareness and cognitive flexibility were very important factors in predicting emotional fatigue; Therefore, relying on the results and performing interventions based on mindfulness and cognitive flexibility can reduce the emotional fatigue of mothers with children with ADHD.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی نقش ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی کاهش خستگی عاطفی مادران دارای کودک مبتلا به ADHD
Persian Abstract: داشتن کودک مبتلا به نارسایی توجه/ بیش¬فعالی در هر خانواده ای مشکلات عاطفی، روانی و هیجانی زیادی برای والدین خصوصا مادران ایجاد می کند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی کاهش خستگی عاطفی مادران دارای کودک مبتلابه ADHD انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل تمامی مادران دارای کودک مبتلا به ADHD مراجعه کننده به مراکز درمانی و توانبخشی و همچنین مدارس استثنائی شهر ارومیه در پاییز 1398 را شامل می¬گردد. تعداد 100 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ADHD با روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب و پرسشنامه های خستگی عاطفی مسلش و همکاران، انعطاف پذیری شناختی دنیس و همکاران و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (۲۰۰۶) را تکمیل نمودند. نتایج با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با نرم افزار spss 19 تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد بین نمره کل ذهن آگاهی و مولفه های آن شامل مشاهده، عمل توأم با هوشیاری، غیر واکنشی بودن (01/0 > P )، توصیف، غیر قضاوتی بودن به تجربه درونی (05/0 > P ) با خستگی عاطفی رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت. همچنین بین انعطاف پذیری شناختی و خستگی عاطفی رابطه مثبت وجود داشت (01/0 > P ). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای پژوهش 27 درصد از واریانس خستگی عاطفی مادران دارای کودک مبتلا به ADHD را پیش بینی کردند. با توجه به نتایج، ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی از عوامل بسیار مهم در پیش بینی خستگی عاطفی بودند؛ بنابراین با تکیه بر نتایج و انجام مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی و انعطاف پذیری شناختی می توان خستگی عاطفی مادران دارای کودک مبتلا به ADHD را کاهش داد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 01 Feb 2021 06:23
Last Modified: 01 Feb 2021 06:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12936

Actions (login required)

View Item View Item