Positive Psychological Constructs in the Field of Developmental Disabilities: A Case Study of Mindfulness in the Autism Spectrum Disorder Area

Nemati, Shahooz Positive Psychological Constructs in the Field of Developmental Disabilities: A Case Study of Mindfulness in the Autism Spectrum Disorder Area. Positive Psychological Constructs in the Field of Developmental Disabilities: A Case Study of Mindfulness in the Autism Spectrum Disorder Area.

[img] Text
56.pdf

Download (885kB)

Abstract

The aim of the current research was to study the positive psychological constructs in the field of developmental disorders in related to autism spectrum disorder. In this study, by use of systematic review method and positive psychology constructs key words includes: Mindfulness and Autism Spectrum Disorder, from Latin web the Dada (Pupmed, Elsevier, Science direct, Google Scholar) between 2015-2019 was conducted in accordance with research objectives to executed current study. Results showed that from 10 studies, the target group was parents of people with autism spectrum disorder. The experimental design (with 40%) are the most common among all types of studies. In these studies, the positive effects of mindfulness constructs on various variables such as parental stress, psychological well-being, healing effects on parent's stress about their child stigmatization, and reduction of destructive and aggressive behaviors of children were investigated. Developing and implementing a mindfulness program is recommended to help parents of this group of children.

Item Type: Article
Persian Title: سازه‌های مثبت روان¬شناختی در حوزه نارسایی‌های تحولی: مطالعه موردی ذهن آگاهی در حوزه ی اختلال طیف اوتیسم
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف واکاوی سازه‌های مثبت روان¬شناختی در حوزه نارسایی‌های تحولی و در ارتباط با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. در این راستا، از طریق پژوهش مروری نظامند و جستجوی کلیدواژه¬های تخصصی مرتبط با سازه‌ی مثبت ذهن آگاهی و اختلال طیف اوتیسم در پایگاههای اطلاعاتی تخصصی جهان شامل (Pupmed, (Elsevier, Science direct, Google Scholar,) ‌ بین سال‌های 2015-2019 یافته ها و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج نشان داد که از 10 پژوهش انجام‌شده، در غالب پژوهش ها گروه هدف، والدین افراد دارای اختلال طیف اوتیسم بودند. غالب پژوهش ها به صورت آزمایشی بود که 4 پژوهش از 10 پژوهش را شامل می¬شود. در این پژوهش¬ها اثرات سازه مثبت ذهن آگاهی روی متغیرهای مختلف از قبیل استرس والدین، بهزیستی روانشناختی، التیام اثرات استرس ناشی از برچسب خوردن در جامعه برای والدین و کاهش رفتارهای مخرب و پرخاشگرانه فرزندان دارای اختلال طیف اوتیسم مطالعه شده بود. طراحی و اجرای برنامه ذهن آگاهی برای کمک به والدین این گروه کودکان پیشنهاد می¬شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:52
Last Modified: 09 Feb 2021 07:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12939

Actions (login required)

View Item View Item