The effectiveness of emotion regulation training on reducing academic anxiety in students with special learning disorder

Boumi Asl, Sepide and Bateni, Pooneh The effectiveness of emotion regulation training on reducing academic anxiety in students with special learning disorder. The effectiveness of emotion regulation training on reducing academic anxiety in students with special learning disorder.

[img] Text
34.pdf

Download (1MB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion regulation training on reducing academic anxiety in students with special learning disorder. The research method is quasi-experimental with design (pre-test and post-test with control group). The statistical population of the study included all children with special learning disorders referred to education and rehabilitation centers for special learning problems in Ardabil in the first half of the 2019-2020 academic year. The number of samples was 30 people from the community who were selected by available sampling method and were replaced in two groups of experimental training (15 people) and control group (15 people). The experimental group received 8 sessions of 60-minute emotion regulation training. Academic Anxiety Questionnaire was used to collect information in pre-test and post-test. To test the research hypothesis, unilabiate covariance test (ANCOVA) was used, for which SPSS20 statistical software was used. The results showed that emotion regulation training has a significant effect on reducing academic anxiety in students with special learning disorders (P <0.01). Based on the results, it can be stated that emotion regulation training can be considered as a desirable educational option to reduce academic anxiety in students with special learning disorders. Therefore, it is suggested that this educational / therapeutic method be considered by counselors and psychotherapists of schools and centers of education and rehabilitation centers for special learning problems.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
Persian Abstract: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه كودكان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در نیمه اول سال¬تحصیلی 99-1398 بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 30 نفر از جامعه مذکور بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آموزش آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) به جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه¬ای آموزش تنظیم هیجان دریافت کرد. برای گردآوری اطلاعات در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامهضطراب تحصیلی استفاده شد. برای آزمون فرضیه¬ پژوهش از آزمون کواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده شده که برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS20 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان تاثیر معناداری بر کاهش اضطراب تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دارد (01/0>P). براساس نتایج به دست آمده می-توان بیان نمود آموزش تنظیم هیجان می تواند به عنوان گزینه مطلوب آموزشی برای کاهش اضطراب تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص محسوب شود. لذا پینهاد می گردد این روش آموزشی/درمانی از سوی مشاوران و رواندرمانگران مدارس و مراکز مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مورد توجه قرار گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:52
Last Modified: 09 Feb 2021 07:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12940

Actions (login required)

View Item View Item