The effect of educational programs on students' social skills With special learning disabilities

Hojjati, Maryam and Darabi, Fatemeh The effect of educational programs on students' social skills With special learning disabilities. The effect of educational programs on students' social skills With special learning disabilities.

[img] Text
25.pdf

Download (1MB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of role-playing educational program on students' social skills with special learning disabilities. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study included all students with special learning disabilities in Tehran. In this study, 20 students from the statistical population with special learning disabilities were selected as the sample and were randomly assigned to two experimental groups (10 people) and control (10 people). The following tools were used to assess students' social skills with special learning disabilities. The experimental group received role-playing training in 10 40-minute sessions over 4 weeks, while the control group did not receive such an intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The findings showed that the role-playing curriculum was effective and improved students' social skills with special learning disabilities. According to this finding, therapists, educators and teachers of students with special learning disabilities can use the role-playing training program to improve the social skills of students with special learning disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: تاثیربرنامه آموزشی ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربرنامه آموزشی ایفای نقش بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه شهر تهران بودند. در این پژوهش از بین جامعه آماری 20 دانش آموز با اختلال یادگیری ویژه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (10نفر) و کنترل (10نفر) به‌شیوه تصادفی گمارش شدند. از ابزار زیر برای سنجش مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 40 دقیقه ای در در طول 4 هفته برنامه آموزشی ایفای نقش را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که برنامه آموزشی ایفای نقش موثر بوده و موجب بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه شده است. با توجه به این یافته درمانگران، مربیان و معلمان دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه می توانند از برنامه آموزشی ایفای نقش برای بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه استفاده نمایند.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:51
Last Modified: 09 Feb 2021 07:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12943

Actions (login required)

View Item View Item