The effectiveness of dialectical behavioral therapy on the symptoms of depression in mothers of students with special learning disabilities

Mohammadi Feizabadi, Atefe and Alaei, Nayere and Larki, Tayebe The effectiveness of dialectical behavioral therapy on the symptoms of depression in mothers of students with special learning disabilities. The effectiveness of dialectical behavioral therapy on the symptoms of depression in mothers of students with special learning disabilities.

[img] Text
26.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study was done to determine the effectiveness of dialectical behavioral therapy on depressive symptoms in mothers of students with special learning disabilities. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test and by using control group. The statistical population of this study was all mothers of students with special learning disabilities in Tehran. In this study, 30 mothers were selected from the target community by using available sampling as the sample size, and they were randomly divided between to two experimental (15) and control (15) groups. Beck's depression questionnaire was used to assess depression. The experimental group received the dialectical behavioral therapy intervention in 12 sessions that each session was 70 minutes during 45 days, while the control group did not receive such an intervention. In the end, both groups were re-evaluated. Analysis of the findings was performed by using covariance analysis and shows dialectical behavioral therapy can reduce symptoms of depression in mothers of students with special learning disabilities. Therefore, dialectical behavioral therapy can be used as an effective treatment method to reduce the depressive symptoms of mothers of students with special learning disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر علائم افسردگی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه
Persian Abstract: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر علائم افسردگی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تهران بودند. در این پژوهش از بین جامعه هدف 30 مادر با استفاده از نمونه گیری دردسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15 نفر)به شیوه تصادفی گمارش شدند. برای ارزیابی افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد.گروه آزمایش در12 جلسه 70 دقیقه ای در در طی 1ماه و نیم مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان مجددا هردوگروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل یافته ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیکی موجب کاهش علائم افسردگی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه می شود. از این رو رفتاردرمانی دیالکتیکی می تواند یه عنوان یک روش درمانی موثر موجب کاهش علائم افسردگی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مورد استفاده متخصصان قرار گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:50
Last Modified: 09 Feb 2021 07:50
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12944

Actions (login required)

View Item View Item