The Effectiveness of Aerobic Exercises on Perceptual Skills - Visual and Anxiety in Dyslexic Children

Talebi Tadi, Vahid and Rasooli Jazi, Fatemeh and Moosavi Najafi, Fahimeh The Effectiveness of Aerobic Exercises on Perceptual Skills - Visual and Anxiety in Dyslexic Children. The Effectiveness of Aerobic Exercises on Perceptual Skills - Visual and Anxiety in Dyslexic Children.

[img] Text
21.pdf

Download (1MB)

Abstract

Dyslexia in children is one of the most important problems children with learning disabilities face. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of aerobic exercise on perceptual-visual and anxiety skills of dyslexic children. The present study was a quasi-experimental study with pretest-posttest design with control group and two-month follow-up. The statistical population of this study included children with dyslexia in Isfahan in the school year 98-97. In this study, 5 dyslexic children were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. The intervention group received aerobic exercise training for eight weeks in two 45-minute sessions per week. The Bander-Gestalt test (1938) and the Spence Anxiety Questionnaire (Spence et al., 2003) were used in this study. Data were analyzed by repeated measures ANOVA. The results showed that aerobic exercise had a significant effect on perceptual-visual skills and anxiety of dyslexic children (p <0.05). Based on the findings of the present study, it can be concluded that aerobic exercise training can be used as an effective treatment to increase cognitive-visual skills and reduce anxiety in dyslexic children.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی تمرینات ورزشی ایروبیک بر مهارت ادراکی – بینایی و اضطراب کودکان نارساخوان
Persian Abstract: نارساخوانی در کودکان از اساسی‌ترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانی‌های ویژه یادگیری با آن مواجهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات ورزشی ایروبیک بر مهارت ادراکی - بینایی و اضطراب کودکان نارساخوان انجام شد. پژوهش حاضر نيمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان نارساخوان شهر اصفهان در سال تحصیلی 97 – 98 بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ نفر از کودکان نارساخوان با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه چینش گردیدند. گروه آزمایش مداخله تمرینات ورزشی ایروبیک را طی هشت هفته و در دوجلسه‌ی 45 دقیقه‌ای در هفته دریافت کردند. آزمون بندر – گشتالت (1938) و پرسشنامه اضطراب اسپنس(اسپنس و همکاران، 2003) از موارد استفاده‌شده در این پژوهش بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تمرینات ورزشی ایروبیک بر مهارت ادراکی - بینایی و اضطراب کودکان نارساخوان تأثیر معناداری داشته است (05/0 < p ). بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که تمرینات ورزشی ایروبیک می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد برای افزایش مهارت ادراکی - بینایی و کاهش اضطراب کودکان نارساخوان استفاده شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:49
Last Modified: 09 Feb 2021 07:49
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12946

Actions (login required)

View Item View Item