The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on Psychological well-being and psychological helplessness in mothers of children with specific learning disorder

GanbarpoorGanjari, Mehrdad and Kamaeiamirkhani, Maryam The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on Psychological well-being and psychological helplessness in mothers of children with specific learning disorder. The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on Psychological well-being and psychological helplessness in mothers of children with specific learning disorder.

[img] Text
22.pdf

Download (1MB)

Abstract

The aim of this research is the study of The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on Psychological well-being and psychological helplessness in mothers of children with specific learning disorder. The study was experimental with pretest-posttest design and a control group. Statistical population included all mothers of students from third to fifth grade referred to learning disabilities centers in the tehran City in the 2018-2019 academic year. Of these, 30 individuals were selected by simple random sampling method and were randomly assigned to experiment and control groups (each group consisting of 15 individuals). The experiment group received mindfulness-based therapy in eight one and a half hour session. The tools used in this study were M.H.I- 28. were then collected data using SPSS 22 software and Covariance Analysis Method were analyzed. The results showed that mindfulness-based intervention reduces Psychological helplessness (P<0/05) and increase Psychological well-being (P<0/05). and there is a significant difference between the experimental and control groups. According to the findings, it can be concluded that a program based on mind-awareness reduces psychological problems and increases mental health in mothers of children with special learning disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: اثر بخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهزیستی روان شناختی و درماندگی روانشناختی مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این مطالعه از نوع تجربی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان کلاس سوم تا پنجم مراجعه کننده به مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از این تعداد، 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه یک و نیم ساعته درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت روانی جامعه ایرانی(M.H.I-28) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و به کمک آرمون کواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد و مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی، درماندگی روانشناختی را کاهش می دهد (P <0/05) و بهزیستی روانشناختی را افزایش می دهد (P <0/05)بنابر این، با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که یک برنامه مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش مشکلات روانی و افزایش سلامت روان در مادران کودکان دارای ناتوانی در یادگیری خاص می شود.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:48
Last Modified: 09 Feb 2021 07:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12947

Actions (login required)

View Item View Item