Evaluation of Basic Linguistic Components in Elementary first grade students' reading skills: A Qualitative Study

Nikkhoo, Fatemeh and Qasemi Arganeh, Mohammad and Saleh Gohari, Maryam Evaluation of Basic Linguistic Components in Elementary first grade students' reading skills: A Qualitative Study. Evaluation of Basic Linguistic Components in Elementary first grade students' reading skills: A Qualitative Study.

[img] Text
16.pdf

Download (1MB)

Abstract

Given the importance of language for reading development, it seems necessary to examine these components in reading skills. The purpose of this study was to Evaluation of Basic Linguistic Components in Reading Skills. The present study is a qualitative study with inductive content analysis method which was coded in three stages: open, axial and selective. The research sample consisted of extracts from semi-structured interviews of teachers and content of 38 articles and books related to reading skills that were selected through purposeful sampling gradually until information saturation. The researcher-made questionnaire was used to assess the internal validity of the conceptual model. In this study, qualitative data were analyzed by inductive content. Using inductive content analysis in the qualitative part of the research, 13 concepts and 3 final categories including phonological awareness, verbal articulation skills and automatic rapid naming (RAN) were extracted and conceptual model was designed. The findings of this study showed that based on the conceptual model obtained, basic language reading skills factors can be used to improve students' reading skills.

Item Type: Article
Persian Title: بررسی مولفه های زبانی پایه در مهارت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی: یک مطالعه کیفی
Persian Abstract: با توجه به اهمیت زبان برای توسعه خواندن، بررسی این مولفه ها در مهارت خواندن ضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های زبانی پایه در مهارت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی، با روش تحليل محتواي استقرايي است که کد گذاری آن در سه مرحله : باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. نمونه پژوهش شامل متن هاي استخراج شده از مصاحبه نیمه ساختار یافته معلمان و محتواي 38 مورد از مقالات و كتب مرتبط با مهارت خواندن بود که از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف به صورت تدریجی تا رسیدن به اشباع اطلاعات انتخاب شدند. برای بررسی اعتبار درونی الگوی مفهومی ارائه شده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن از طریق بررسی متخصصان و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد. در این پژوهش، داده های کیفی مورد تحليل محتواي استقرايي قرار گرفتند، در پايان 13 مفهوم و 3 مقوله نهايي شامل آگاهی واج شناختی، مهارت بیان شفاهی و نام گذاری سریع خودکار(RAN) استخراج و الگوي مفهومي در برگيرنده ي عناصر طراحي شد. یافته های این مطالعه نشان داد با توجه به الگوی مفهومی به دست آمده می توان از عوامل مهارت های زبانی پایه در خواندن برای بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان استفاده کرد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:48
Last Modified: 09 Feb 2021 07:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12949

Actions (login required)

View Item View Item