The effect of listening time perception training on increasing phoneme elimination skills in students with reading disabilities

Zarvan, Saber The effect of listening time perception training on increasing phoneme elimination skills in students with reading disabilities. The effect of listening time perception training on increasing phoneme elimination skills in students with reading disabilities.

[img] Text
15.pdf

Download (1MB)

Abstract

Introduction: Reading is one of the most important ways to acquire human knowledge and knowledge. Every person in society has to read a lot of writing. In most societies, literacy is the key to educational success. One of the major disabilities of people with reading disabilities is phonological awareness skills, especially phoneme deletion. And because phoneme deletion skills affect reading, using listening comprehension training programs can increase children's phoneme dexterity skills. The fifth elementary school with special reading disabilities was conducted in Saqez city. Methods: This quasi-experimental study with pre-test and post-test has an experimental group and a control group. The statistical population includes all fifth grade male students in Saqqez. In the academic year of 1998-99, three districts were selected by multi-stage cluster sampling method. Two fifth grades are selected from each school, then using the online screening method, all children with reading disorders are identified from among the students in these classes, then 10 children in the control group and 10 children in the group are randomly selected. The tools used in this study are psychoanalysis test (Meng, et all, 2007) for screening and subtest reading of worm and optical phoneme removal (2006) as pre-test and post-test. Number of training intervention sessions including 7 sessions for the experimental group and immediately after the test from the experimental and control groups. One-way analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results of this study showed that listening time perception training compared to the control group has a significant effect on improving children's phonological elimination skills. Conclusion: Listening time perception training in students with reading learning disabilities leads to improving their phoneme deletion skills.

Item Type: Article
Persian Title: تاثیر آموزش ادراک زمان شنیداری بر افزایش مهارت حذف واج در دانش آموزان مبتلا به نقص خواندن
Persian Abstract: مقدمه: خواندن یکی از عمده ترین روشهای کسب معلومات و دانش انسان است هر فردی در اجتماع مجبور است مقدار زیادی نوشته را بخواند. در اکثر جوامع، سواد خواندن و نوشتن کلید موفقیت آموزشی است. یکی از ناتوانی های عمده افراد مبتلا به نقص خواندن در مهارت های مربوط به آگاهی واجی به خصوص حذف واج است. و از آنجا که مهارت حذف واج بر روی خواندن تاثیر گذار است با استفاده از برنامه های آموزشی ادراک شنیداری می توان باعث افزایش مهارت حذف واج کودکان شد از این رو پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش ادراک زمان شنیداری بر ارتقا مهارت حذف واج دانش آموزان پسر پنجم ابتدایی مبتلا به نقص خواندن ویژه در شهرستان سقز انجام گرفت. روش بررسی: این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون ، دارای یک گروه آزمایش و یک گروه گواه است. جامعه ی آماری شامل تمام دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر سقز است که در سال تحصیلی 99_98 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ابتدا از بین 6 ناحیه ی شهری، سه ناحیه انتخاب می شود،بعد از هر ناحیه دو مدرسه ابتدایی بعد از هر مدرسه دو کلاس پنجم انتخاب می شود، بعد با استفاده از روش غربال گری به صورت اینترنتی از بین دانش آموزان این کلاس ها تمام کودکان مبتلا به اختلال خواندن شناسایی می شوند، سپس به روش تصادفی 10 کودک درگروه گواه و 10 کودک در گروه کنترل قرار می گیرند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش،آزمون روان خوانی(Meng,et all,2007) به منظور غربال گری وخرده آزمون خواندن حذف واج کرمی و نوری(1385) به صورت پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار می گیرد.تعداد جلسات مداخله آموزشی شامل 7 جلسه برای گروه آزمایش و بلافاصله پس آزمون از گروه آزمایش و کنترل انجام گرفت.برای تحیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج :نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ادراک زمان شنیداری نسبت به گروه کنترل به طور معنا داری بر ارتقا مهارت حذف واجی کودکان تاثیر دارد. نتیجه گیری: آموزش ادراک زمان شنیداری در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن منجر به بهبود مهارت حذف واج آنها می شود .
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:42
Last Modified: 09 Feb 2021 07:42
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12950

Actions (login required)

View Item View Item