Intervention Research Review: Reading Comprehension in Reading Disorder

Badri bege jan, Sahar and Geribavi, Hassan and Salmanipour Kuti, Ali and Saki, Somayeh Intervention Research Review: Reading Comprehension in Reading Disorder. Intervention Research Review: Reading Comprehension in Reading Disorder.

[img] Text
12.pdf

Download (926kB)

Abstract

Purpose: In this review study, the results of various interventional researches related to reading comprehension in reading disorder were investigated. Methods: This study was a systematic review and specialized keywords related to reading comprehension and reading disorder, dyslexia in Iranian scientific databases including Civilica, Normax, Mag Iran, Net Science and Academic Jihad Information Center between 2000 To 2018, the information needed to achieve the research objective was analyzed. Results: Reading is the most important and most complex educational activity and "Dyslexia" is one of the most common types of learning disorder in which 2 to 5% of students have Dyslexia. The disorder refers to the child's inability to identify letters and vocabulary, which psychologists and psychiatrists put forward for various reasons and contexts. Reading is a skill acquired at an early age through educational interventions. These interventions provide valuable results in identifying the causes of this disorder and provide the basis for future research. Conclusion: The results of this study showed that most of these studies indicate the effectiveness of interventional methods on improving reading comprehension in students with reading disorder.

Item Type: Article
Persian Title: مروری بر پژوهش های مداخله ای: درک مطلب خواندن در اختلال خواندن
Persian Abstract: هدف: در این مطالعه مروری، نتایج پژوهش های مداخله ای مختلف در ارتباط با درک مطلب خواندن در اختلال خواندن مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش با روش مروری نظامند و کلید واژه های تخصصی مرتبط با درک مطلب خواندن و اختلال خواندن، نارساخوانی در پایگاه های اطلاعاتی علمی ایران شامل سیویلیکا، نورمگز، مگ ایران، علم نت و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی بین سال های 1378 تا 1398، اطلاعات موردنظر جهت دست یابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. یافته ها: خواندن مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی محسوب می شود و «نارسا‌خوانی» یکی از انواع رایج اختلال یادگیری که 2 تا 5% دانش آموزان، مبتلا به نارساخوانی هستند. این اختلال،‌ به ناتوانی کودک در شناسایی حروف و واژگان اشاره دارد که روانشناسان و روانپزشکان برای آن دلایل و زمینه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند. خواندن مهارتی است که در سنین بالاتر و بر اثر مداخلات آموزشی کسب می گردد. که این مداخلات نتایج ارزشمندی در ارتباط با شناسایی عوامل این اختلال را به انجام رسانیده و گویایی بستر مناسب برای تحقیقات بعدی را ایجاد کرده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که غالب این پژوهش ها حاکی از اثربخشی روش های مداخله ای بر بهبود درک مطلب خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن است.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:42
Last Modified: 09 Feb 2021 07:42
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12951

Actions (login required)

View Item View Item