The effectiveness of intervention based of life story (who I am?) on emotion regulation, social skills and social anxiety of students with hearing impairment

Golshani Jorshari, Masoumeh and Tajalli, Parisa The effectiveness of intervention based of life story (who I am?) on emotion regulation, social skills and social anxiety of students with hearing impairment. The effectiveness of intervention based of life story (who I am?) on emotion regulation, social skills and social anxiety of students with hearing impairment.

[img] Text
8.pdf

Download (1MB)

Abstract

Objective: The aim of this study was to determine the effectiveness of intervention based of life story (who I am?) on emotion regulation, social skills and social anxiety of students with hearing impairment. Method: This study was a controlled quasi-experimental research with a pretest-posttest design. The statistical population consisted of all students 13 to 18 year old with hearing impairment in Baghcheban School Tehran city in during academic year 1396-97, of 30 student were selected according to inclusion criteria and assigned to experimental (n=15) and witness (n=15) groups through simple randomization. After administering pretests, including the emotion regulation scale of Shields and Cicchetti (1998), social skills scale of Matson, Esveldt-Dawson and Kazdin (1983) and social anxiety inventory of Connor, Davidson, Churchill, Sherwood, Foa, and Weisler (2000), the experimental group received life story (who I am?) intervention for 17 sessions of 60 minutes, while the control group received no intervention. At the end of the program, posttests were administered to both groups. The data were analyzed using analysis of covariance in SPSS 24. Results: The results showed that life story (who I am?) intervention has a significant effect on emotion regulation, social skills and social anxiety of students with hearing impairment (p≤0.001). Conclusion: life story (who I am?) is an effective intervention program for helping the emotion regulation, social skills and social anxiety of students with hearing impairment.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی مداخله داستان زندگی(من کی هستم؟) بر تنظیم هیجان، مهارت¬های اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای نارسایی شنوایی
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله داستان زندگی(من کی هستم؟) بر تنظیم هیجان، مهارت¬های اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای نارسایی شنوایی انجام شد. روش: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ¬آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان 13 تا 18 ساله دارای نارسایی شنوایی مدرسه باغچه¬بان 2، شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود که برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و بصورت تصادفی دردو گروه¬های آزمایش(15 نفر) و گواه(15 نفر) جایدهی شدند.از پرسشنامه¬های تنظیم هیجان فرم کودکان و نوجوانان شیلد و کیکتی(1998)، مهارت¬هاي اجتماعي ماتسون، اسولت-داوسون و کازدین(1983) و اضطراب اجتماعی کانر و همکاران(2000) بعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون، به گروه آزمایش با کمک رابط زبان اشاره طی 17 جلسه 60 دقیقه¬ای داستان زندگی(من کی هستم؟) آموزش داده شد، در انتها پس آزمون اجرا شد .داده-های بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد. یافته¬ها: نتايج نشان داد كه مداخلة داستان زندگی(من کی هستم؟) بر تنظیم هیجان، مهارت¬های اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای نارسایی شنوایی تأثير معناداري داشته است(0001/P≤). نتیجه¬گیری: مداخلة داستان زندگی(من کی هستم؟) برنامة آموزشي می تواند برتنظیم هیجان، مهارت¬های اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای نارسایی شنوایی تاثیر داشته باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:41
Last Modified: 09 Feb 2021 07:41
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12953

Actions (login required)

View Item View Item