Parenting Skills in Mothers of Children with Intellectual Ddisability Compared to Mothers of Normal Children

Moradi kelardeh, Parisa and Narimani, Mohammad Parenting Skills in Mothers of Children with Intellectual Ddisability Compared to Mothers of Normal Children. Parenting Skills in Mothers of Children with Intellectual Ddisability Compared to Mothers of Normal Children.

[img] Text
2.pdf

Download (884kB)

Abstract

The aim of this study was to investigate the differences in parenting skills in mothers of children with Intellectual disabilities with mothers of normal children. The present study was comparative and its statistical population was women referring to one of the rehabilitation clinics in Lahijan city in Guilan province. A total of 62 mothers of children with Intellectual disabilities and 58 mothers of normal children were assessed using the Alabama parenting Questionnaire (Fraik, 1999). The data were analyzed by multivariate analysis of variance. Statistical analysis showed that there is significant difference between mothers of children with Intellectual disabilities with mothers of normal children in involvement, positive parenting and punishment (P<. /05), but there was no difference in Inconsistent discipline and poor supervision (P>./05). These results suggest that mothers of children with Intellectual disabilities may not be able to perform the parenting activities that are relevant to the child's psychological needs due to the physical and psychological conditions caused by their children's problems. The results of this study have implications for the need to use psychological Interventions with a focus on parenting for mothers of children with Intellectual disabilities.

Item Type: Article
Persian Title: مهارت‌های فرزند پروری در مادران دارای فرزندان مبتلا به ناتوانی عقلانی در مقایسه با مادران کودکان بهنجار
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت مادران دارای فرزندان مبتلا به ناتوانی عقلانی با مادران کودکان بهنجار در زمینه مهارت‌های فرزند پروری بود. پژوهش حاضر یک مطالعه مقایس‌های بوده و و جامعه آماری آن زنان مراجعه کننده به یکی از کلینیک‌های توانبخشی شهرستان لاهیجان در استان گیلان بود. تعداد 62 مادر دارای فرزندان مبتلا به ناتوانی عقلانی و 58 مادر دارای کودک بهنجار با استفاده از پرسشنامه فرزند پروری آلاباما (فرایک، 1999) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های پژوهش به وسیله آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تحلیل آماری نشان داد که بین دو گروه مادران در ابعاد مشارکت، فرزندپروری مثبت و تنبیه جسمانی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P) اما در زمینه فقر نظارت و انضباط متناقض تفاوتی یافت نشد (05/0> P). این نتایج نشان می‌دهد که مادران دارای کودک ناتوانی عقلانی احتمالا به دلیل شرایط فیزیکی و روانشناختی ناشی از مشکلات فرزندانشان قادر نیستند آن دسته از فعالیت‌های فرزند پروری که مربوط به نیازهای روانشناختی فرزند است را به خوبی انجام دهند. نتایج این پژوهش تلویحاتی در مورد لزوم استفاده از مداخلات روانشناختی با محوریت فرزند پروری برای مادران دارای فرزندان با ناتوانی عقلانی دارد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:40
Last Modified: 09 Feb 2021 07:40
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12956

Actions (login required)

View Item View Item