The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and play therapy on Improving reducing spelling errors in student with dysgraphia

Atadokht, Akbar and Abedi, Somayeh and Abedi, Sharifeh The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and play therapy on Improving reducing spelling errors in student with dysgraphia. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and play therapy on Improving reducing spelling errors in student with dysgraphia.

[img] Text
30.pdf

Download (1MB)

Abstract

As regards spelling problems are the most common problem in writing disorders, it is necessary to use a new, attractive method that fits the individual differences of children. The aim of this study was to investigate the effectiveness of Cognitive rehabilitation and play therapy on reducing student spelling errors by dysgraphia and compiling a spelling instruction package. The research method is a single case method with A-B-A design. In this study, after recording the number of spelling errors in three sessions (baseline position), the intervention began and a cognitive rehabilitation program in the form of play therapy (apple garden design, designed by researchers) was presented during 15 sessions of intervention and 15 spelling sessions, and The subject was then followed up during the next three sessions. Visual analysis of data graphs based on descriptive statistics showed that the intervention was effective for the subject (with 60% effectiveness). The results of this study showed that cognitive rehabilitation in the form of play therapy is effective on reducing spelling errors in student with dysgraphia

Item Type: Article
Persian Title: بررسی اثر ترمیم شناختی و بازی درمانی برکاهش خطا های املا دانش آموز با نارسا نویسی
Persian Abstract: با توجه به اينكه مشكلات املا شايعترين مشكل در اختلالات نوشتن است، لزوم استفاده از يك روش جديد، جذاب و متناسب با تفاوتهاي فردي كودكان احساس مي شود. هدف از پژوهش حاضر بررسي اثر بخشي ترمیم شناختی و بازی درمانی بر کاهش خطا های املا دانش آموز با نارسا نویسی و تدوین بسته کمک آموزشی املا است.نمونه پژوهش، دانش آموزکلاس سوم ابتدایی است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. روش پژوهش، روش مورد منفرد با طرح A-B-A است. در اين پژوهش بعد از ثبت تعداد اشتباهات املایی در سه جلسه (موقعيت خط پايه)، مداخله آغاز شد و طي 15جلسه ي مداخله و15 جلسه املا ، برنامه ي ترمیم شناختی در قالب بازی درمانی(طرح باغ سیب طراحی شده توسط محققان) ارائه گرديد و سپس آزمودني طـي سه جلـسه بعد مـورد پـيگيـري قـرار گرفت. تحليل ديداري نمودار داده ها بر اساس شاخصهاي آمار توصـيفي نشان داد که مداخله ي مورد نظر براي آزمودني اثر بخش بوده است( با اثر بخشی 60 درصد).نتايج اين پژوهش نشان داد كه ترمیم شناختی در قالب بازی درمانی بر کاهش اشتباهات املایی دانش آموز مبتلا به نارسا نویسی مؤثر مي باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 09 Feb 2021 07:40
Last Modified: 09 Feb 2021 07:40
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12958

Actions (login required)

View Item View Item