The effectiveness of life skills training on empowering housewives

حسینی, سیده مریم and آزاد یکتا, مهرناز and ذبیحی, رزیتا The effectiveness of life skills training on empowering housewives. The effectiveness of life skills training on empowering housewives.

[img] Text
126.pdf

Download (1MB)

Abstract

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of life skills training on empowerment of housewives, which was done by quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study consisted of housewives referring to Sarai Mahalla in District 5 of Tehran, whose number was equal to 155 people. Thirty housewives referring to Sarai Mahalla District 5 in Tehran were purposefully selected and randomly divided into experimental and control groups. The research instruments included the standard Spritzer (1995) Psychological Empowerment Questionnaire. The experimental group participated in life skills training sessions and the control group was waiting. The results of data analysis using the statistical model of univariate analysis of covariance (ANCO for sub-hypotheses) showed that life skills training is effective on empowering housewives. In fact, life skills training improves the empowerment of housewives. Due to the intensity of the effect (0.854), life skills training had a greater effect on the feeling of having the right to choose than other components of housewives' empowerment.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر توانمندسازی زنان خانه دار
Persian Abstract: هدف از انجام این تحقیق اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر توانمندسازی زنان خانه¬دار بود که با روش نیمه آزمایشی و طرح پيش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را زنان خانه دار مراجعه کننده به سرای محله منطقه 5 تهران که تعداد آن ها برابر با 155 نفر بود تشکیل دادند. 30 نفر از زنان خانه دار مراجعه کننده به سرای محله منطقه 5 تهران به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود. گروه آزمایش در جلسات آموزشی مهارت¬های زندگی شرکت کرده و گروه گواه در انتظار بودند. نتایج حاصل از تجزيه و تحليل داده¬ها با استفاده از مدل آماری تحليل کوواريانس تک متغیره (آنکوا برای فرضیه های فرعی) استفاده نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر توانمندسازی زنان خانه دار اثربخش است. در واقع آموزش مهارتهای زندگی موجب بهبود توانمندسازی زنان خانه دار می¬گردد. با توجه به مقدار شدت اثر (854/0)، آموزش مهارت¬های زندگی بر احساس داشتن حق انتخاب تاثیر بیشتری نسبت به مولفه های دیگر توانمندسازی زنان خانه دار داشته است.
Subjects: Divisions > Conferences > 1th National Conference on psychopathology - December 2020
Conferences > 1th National Conference on psychopathology - December 2020
Divisions: Conferences > 1th National Conference on psychopathology - December 2020
Subjects > Conferences > 1th National Conference on psychopathology - December 2020
Date Deposited: 02 Feb 2021 10:17
Last Modified: 02 Feb 2021 10:17
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13016

Actions (login required)

View Item View Item