Taghipuor Dashbelaq, Behzad (2020) Comparison of the Effectiveness of Hypoventilation Therapy and Emotion Regulation Training on Symptoms Panic, Anxiety Sensitivity, worry and Emotion processingin women with Panic Disorder. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
15.pdf Download (1MB) |
Abstract
Research Aim: The purpose of this study was to examine the comparison of the effectiveness of hypoventilation therapy and emotion regulation training on symptoms panic, Anxiety Sensitivity, worry and Emotion processingin women with panic disorder (PD) in Ardabil Research method: This semi-experimental study was carried out using pre-test and post-test with control group From all patients suffering panic disorder (PD) who referred to Seyed Hatami Ardabil Health Comprehensive Centers in summer and Fall 2018, 45 patients were selected through purposive sampling method and were randomly placed into 3 equal experimental and control groups. The Experimental groups exposed to hypoventilation therapy twelve sessions, 17 minutes each and emotion regulation training (8 session 90 minutes each) for 4 weeks, while control group received none. Symptom panic (Liebowitz & et al, 1990), Anxiety Sensitivity (Reiss, Peterson, Gursky & McNally, 1986), Penn State Worry Questionnaires (Meyer, Miller, Metzqer & Borkovec, 1990) and Emotion processing (Baker & et al, 2007) Questionnaires were used as the study instrument. Data were analyzed by using Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test and bonferoni post hoc. Findings: The results showed that there were significant differences in Symptom panic, anxiety sensitivity, Worry and emotion processing scores of the experimental and the control groups. Results of the follow-up test indicated that comparing to emption regulation training the hypoventilation therapy were more effective in reducing Symptom panic and worry of women with Panic disorder, but no effective wad observed in the mean scores of anxiety sensitivity and emotion processing. Conclusion: Hypoventilation therapy and emotion regulation training are effective in improving the panic symptoms, Anxiety Sensitivity, worry and Emotion processing of women with panic disorder. According to the finding of the present study, hypoventilation therapy and emotion regulation training can be used as an effective method to reduction panic symptoms, Anxiety Sensitivity, worry and Emotion processing of women with panic disorder.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه اثربخشی درمان هيپوونتيلاسيون و آموزش تنظيم هيجان بر علائم پانيك،حساسيت اضطرابي، نگراني و پردازش هيجاني زنان مبتلا به اختلال پانيك | ||||||
Persian Abstract: | هدف: هدف اين پژوهش مقايسه اثربخشي درمان هيپوونتيلاسيون و آموزش تنظيم هيجان بر کاهش علائم پانيك، حساسيت اضطرابي، نگراني و پردازش هيجان زنان مبتلا به اختلال پانيك شهر اردبیل بود. روششناسی پژوهش: اين مطالعه به روش نيمه¬آزمايشي با استفاده از طرح پيش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه گواه انجام شد.جامعه آماري این مطالعه شامل كليه زنان مبتلا به اختلال پانيك بود كه در تابستان و پاییز سال 1397به مركز جامع سلامت سيد حاتمي شهر اردبيل مراجعه كرده بودند و45 نفر با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس انتخاب، و به طور تصادفي در سه گروه برابر آزمايش و کنترل قرار گرفتند. گروه¬های آزمايشي درمان هيپوونتيلاسيون (12 جلسه و هر جلسه 17 دقیقه) طي 4 هفته و آموزش تنظيم هيجان (8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) طی 8 هفته تحت مداخله قرار گرفتند و در اين مدت بر گروه کنترل مداخله¬ي انجام نگرفت. جهت جمع آوري داده¬ها از پرسشنامه¬هاي نشانه¬هاي اختلال پانيك ليبوييتز (1984)، مقياس حساسيت اضطرابي ريس و پترسون (1985)، پرسشنامه حالت نگراني پنسيلوانيا مير و همكاران (1990) و مقياس پردازش هيجان باكر و همكاران (2007) استفاده شد. داده¬ها با استفاده از تحليل كوواريانس و آزمون تعقيبي بونفروني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت یافتهها: نتایج نشان داد كه تفاوت معنی¬داری در ميانگين نمرات پس آزمون دو گروه آزمايش و كنترل در شدت علائم، حساسيت اضطرابي، نگراني و پردازش هيجان گروه¬هاي مداخله و كنترل وجود دارد. همچنين نتايج آزمون تعقيبي بنفروني نشان داد كه درمان هيپووينتلاسيون در مقايسه با آموزش تنظيم هيجان در كاهش علائم و نگراني زنان مبتلا به اختلال پانيك موثرتر است. اما تفاوت معني داري در نمرات حساسيت اضطرابي و پردازش هيجان بين دو گروه آزمايش و كنترل مشاهده نشد. نتیجهگیری: اين نتايج نشان مي¬دهد كه درمان هيپوونتيلاسيون و آموزش تنظيم هيجان در كاهش علائم، حساسيت اضطرابي، نگراني و پردازش هيجاني زنان مبتلا به اختلال پانيك موثر هستند. مطابق با یافته¬های پزوهش حاضر می¬توان از درمان هيپوونتلاسيون و آموزش تنظیم هیجان به عنوان یک روش موثر در جهت کاهش علائم، حساسیت اضطرابی، نگراني و پردازش هيجان زنان مبتلا به اختلال پانیک استفاده شود.. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 19 Jul 2021 07:15 | ||||||
Last Modified: | 19 Jul 2021 07:15 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13174 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |