The narratology of child and teenagers fantasy stories decade 80

Sadeghi, Emran and Zahiri Nav, Bijhan and Ranjbar, Ebrahim and Asadollahi, Khodabakhsh (2017) The narratology of child and teenagers fantasy stories decade 80. Doctoral thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (روایت‌شناسی داستان‌های فانتزی کودکان و نوجوانان دهۀ هشتاد)
Emran Sadeghi.pdf

Download (921kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

In this study, we tried to look at child and teenagers fantasy stories decade 80 from the perspective of the ideas of Maria Nikolayeva. Maria Nikolayeva in an article titled Beyond the order of children's literature of the theory of narrative story or how cash benefits, means that narrative studies can provide us to study the literature and show to us. He sought to achieve a global pattern as people like Todorov and Greimas not have. But seek eclectic theory in their work rather than theory and the theory of the narrative character Chatman, Seymour Gerard Genette is used. In this version the main topics of the plot, the characters, point of view and we have discussed in this story. Our review indicated that the author of this story is trying to break with the tradition of non-linear and complex plot, the story closer to a modern story. The characterization of the classic tale with stories based on different narrative descriptions and statements. The author has tried to introduce the characters to the audience with their behavior. The great narrative angle field of children's literature has adopted a new version. He talks with an element of the story from the perspective of multiple narrators, and it followed a parallel version of the text has. After that important elements of the story that Nikolajeva the story of Mandy named as such Plot, characterization, point of view and time have been studied.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: روایت‌شناسی داستان‌های فانتزی کودکان و نوجوانان دهۀ هشتاد
Persian Abstract: در این پژوهش کوشیده‌ایم تا داستان‌های برگزیده دهۀ هشتاد را از منظر اندیشه¬های روایت‌شناسان بررسی کنیم. اساس کار ما در این رساله، نظریۀ روایت‌مندی خانم نیکولایوا است. امّا هرجا که لازم بوده‌است از نظرات دیگر روایت‌شناسان، به ویژه آلژیرداس گرماس و ژرار ژنت بهره برده‌ایم. ما در این رساله دوازده داستان برگزیده را تحت چهار بخش عمده(پیرنگ، شخصیت‌پردازی، چشم‌انداز و زمان) بررسی کرده‌ایم. بررسی ما نشان داد که پیرنگ بسیاری از داستان‌ها بر اساس سفر شکل گرفته است. سفر در داستان‌های کودکان در مکان و در داستان‌های نوجوانان در زمان است. پیرنگ داستان‌های کودکان خطی و پیرنگ بیشتر داستان‌های نوجوانان پیچیده است. در داستان‌های کودکان شخصیت‌پردازی‌ها مستقیم و با توصیف همراه است. اما در داستان‌های نوجوانان شخصیت‌پردازی‌ها غیرمستقیم است؛ یعنی نویسنده کوشیده است شخصیت‌پردازی به وسیلۀ کنش‌ شخصیت‌ها باشد. از نظر زاویۀ روایت نیز نویسندگان کوشیده‌اند تا صدای کودکانه از داستان به گوش برسد. از نظر زمان نیز نویسندگان با شگردهایی که مختص فانتزی است، پیش‌گریزها یا پس‌گریزهایی در داستان ایجاد کرده اند. این زمان‌پریشی‌ها در داستان‌های نوجوانان بیشتر از داستان‌های کودکان است. البته در داستان‌های پسامدرن کودکان، زمان به بازی گرفته می‌شود. گاهی یک داستان از پایان به آغاز روایت می‌شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahiri Nav, BijhanUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ranjbar, EbrahimUNSPECIFIED
Asadollahi, KhodabakhshUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:24
Last Modified: 12 Dec 2018 19:55
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1318

Actions (login required)

View Item View Item