Comparison of Developmental Emotion and Social Cognitive in Students with and Without Learning Disabilities

Kazemi, Zahra (2020) Comparison of Developmental Emotion and Social Cognitive in Students with and Without Learning Disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
39.pdf

Download (1MB)

Abstract

Research Aim: The aim of this study was to compare the achievement emotion and social cognition in students with and without learning disabilities Research method: The present study is a causal-comparative study and its statistical population consisted of two groups of 200 students with learning disabilities and 12000 students without learning disabilities in Bonab city. A statistical sample of two groups of 50 people was considered that the first group was accessible and the second group was purposefully selected with the aim of homogenizing the two groups in terms of educational background and gender. The required data were collected using the Packran, Goetz and Frenzel Academic Emotions Achievement Questionnaire and the Nejati, Kamri and Jafari Social Cognition Questionnaire and using multivariate analysis of variance and univariate analysis of variance in the text of multivariate analysis with SPSS-21. Results: The results showed that there was a difference between the achievement emotion and social cognition in students with and without learning disabilities (p <0.01). Based on the results of research on the components of achievement emotion, scores of pleasure (p <0.01), hope (p <0.01), pride (p <0.01) in students without learning disabilities and scores Anger (p <0.01), anxiety (p <0.01), shame (p <0.05), fatigue (p <0.05) and frustration (p <0.01) is more in students with learning disabilities. Also about the components of social cognition, self-knowledge (p <0.01), mind reading (p <0.01) and understanding of the educational environment (p <0.01) were higher in students without learning disabilities.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه هیجان های پیشرفت و شناخت اجتماعی در دانش آموزان با و بدون ابتلا به ناتوانی یادگیری
Persian Abstract: هدف: این پژوهش با هدف مقایسه هیجان های پیشرفت و شناخت اجتماعی در دانش آموزان با و بدون ابتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‏ای بوده و جامعه آماری آن از دو گروه دانش¬آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهرستان بناب به تعداد 200 نفر و دانش¬آموزان بدون ابتلا به ناتوانی یادگیری شهرستان بناب به تعداد 12000 تشکیل می¬شد. نمونه آماری دو گروه 50 نفری درنظر گرفته¬شد که گروه اول بصورت در دسترس و گروه دوم با هدف همگن کردن دو گروه از نظر پایه تحصیلی و جنسیت به صورت هدفمند انتخاب شدند. به منظور شناسایی دانش¬آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ابتدا از نظرات مسئولان آموزشی مدارس و سپس نظر تخصصی روانشناس تربیتی استفاده شد. داده¬های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه هیجان-های پیشرفت تحصیلی پكران، گوئتز و فرنزل پرسشنامه شناخت اجتماعی نجاتی، کمری و جعفری گردآوری و با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس تک متغیری در متن تحلیل واریانس چندمتغیری و با SPSS-21 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان¬داد که بین هیجان¬های پیشرفت و شناخت اجتماعی در دانش¬آموزان با و بدون ابتلا به ناتوانی یادگیری تفاوت وجود دارد (01/0p<). بر اساس نتایج پژوهش در مورد مولفه¬های هیجان¬های پیشرفت، نمرات لذت (01/0 < p)، امیدواری (01/0 < p)، غرور (01/0 < p) در دانش¬آموزان بدون ناتوانی یادگیری و نمرات خشم (01/0 < p)، اضطراب (01/0 < p)، شرم (05/0 < p)، خستگی (05/0 < p) و ناامیدی (01/0 < p) در دانش-آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بیشتر است. همچنین در مورد مولفه¬های شناخت اجتماعی، شناخت خود (01/0 < p)، ذهن خوانی (01/0 < p) و درك محیط آموزشی (01/0 < p) در دانش¬آموزان بدون ناتوانی یادگیری بیشتر بود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 19 Jul 2021 07:41
Last Modified: 19 Jul 2021 07:41
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13191

Actions (login required)

View Item View Item