The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Severity of Symptoms, Motor Impulsivity and Response Inhibition in Children with ADHD/Ali Kermani

Kermani, Ali (2020) The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Severity of Symptoms, Motor Impulsivity and Response Inhibition in Children with ADHD/Ali Kermani. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
62.pdf

Download (1MB)

Abstract

Research Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of computerized training of visual-motor skills on severity of symptoms, motor impulsivity and response inhibition in children with ADHD in primary school students. Research method: The present study was applied in terms of purpose and in terms of humanities was experimental research with pre-test design and post-test with a control group. The statistical population of the study includes all male students with attention deficit / hyperactivity disorder who were studying in the elementary school of Mashhad in the academic year of 2019-2020. After obtaining a license from Mashhad Education Department, among the primary schools of the city, 30 students were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly divided into two experimental and control groups (15 experimental group and 15 control group) Were replaced. To collect information from the tools, the researcher-made computer game RayaPoya modeled on the German software Cog Pack (Marker, 1987-2007), Connors Teacher Form Assessment Questionnaire (1969), O'Connor Placement Test (1920), O'Connor Placement Test (1935) And visual-motor skills test, third edition (TVMS-3) were used. The data of this research have been analyzed in two descriptive and inferential sections. In the descriptive study, descriptive statistical indicators, ie calculation of frequency, mean and standard deviation for both groups (experimental and control groups) have been performed. Multivariate analysis of covariance was used in inferential statistics. SPSS 25 software was used to accelerate the results. Findings: Findings showed that after adjusting the pre-test scores, a significant difference was observed between the experimental and control groups in terms of the symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, motor impulsivity, response inhibition and visual-motor skills. In other words, computerized training of visual-motor skills had a positive effect on the symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, motor impulsivity, response inhibition interference, and visual-motor skills and It reduced the symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, motor impulsivity and interference with response inhibition and increased visual motor skills in students. Conclusion: According to the research findings, computerized visual-motor skills training is a promising learning technique that improves cognitive skills and symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder that can be used as an adjunct or alternative to non-medical treatment.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثر بخشی آموزش رایانه¬ای مهارت¬های دیداری- حرکتی بر شدت علائم، تکانشوری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش¬فعالی
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه¬ای مهارت¬های دیداری- حرکتی بر شدت علائم، تکانشوری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش¬فعالی در دانش¬آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش:پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر علوم انسانی از نوع پژوهش¬های آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نقص توجه/ بیش¬فعالی که در سال تحصیلی 98-99 در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. بعد از اخذ مجوز از اداره آموزش و پرورش شهر مشهد از بین مدارس ابتدایی شهر، 30 دانش آموز به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. جهت جمع¬آوری اطلاعات از ابزارهای، بازی رایانه¬ای رایاپویا محقق ساخته با الگوبرداری از نرم افزار آلمانی Cog Pack (مارکر، 1987-2007)، مقیاس سنجش کانرز فرم معلم (1969)، آزمون جای¬گذاری اوکانر (1920)، آزمون استروپ (1935) و آزمون مهارت¬های دیداری- حرکتی، ویراست سوم (TVMS-3) استفاده گردید. داده‏های این پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بررسی توصیفی، شاخص‎های آماری توصیفی یعنی محاسبه فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای هر دو گروه (گروه آزمایش و کنترل) انجام گرفته است. در قسمت آمار استنباطی نیز از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. برای تسریع در نتایج حاصله از نرم‏افزار 25 SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: یافته¬های پژوهش نشان دادند پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت معناداری از نظر میزان علائم نقص توجه/ بیش فعالی، تکانشوری حرکتی، تداخل بازداری پاسخ و مهارت-های دیداری- حرکتی بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد. به عبارت دیگر، آموزش رایانه¬ای مهارت¬های دیداری حرکتی بر روی علائم نقص توجه/ بیش¬فعالی، تکانشوری حرکتی، تداخل بازداری پاسخ و مهارت¬های دیداری- حرکتی تأثیر مثبت داشته و باعث کاهش علائم نقص توجه/ بیش¬فعالی، تکانشوری حرکتی و تداخل بازداری پاسخ و افزایش مهارت¬های دیداری- حرکتی در دانش¬آموزان شد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته¬های پژوهش به نظر می¬رسد آموزش رایانه¬ای مهارت¬های دیداری- حرکتی یک روش یادگیری امیدوار کننده است که باعث بهبود مهارت¬های شناختی و علائم اختلال نقص توجه/ بیش¬فعالی شده است که می¬تواند از آن به¬عنوان یک مکمل یا جایگزین درمان غیر پزشکی استفاده شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 19 Jul 2021 07:57
Last Modified: 19 Jul 2021 07:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13212

Actions (login required)

View Item View Item