Ebrahim Salehi, Mohammad (2020) The effect of sensory-motor integration techniques in the sand room on reducing attention deficit and hyperactivity in students with Intellectual Disability by attention deficit / hyperactivity disorder in the first grade of elementary school in Qazvin. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
88.pdf Download (1MB) |
Abstract
The purpose of the study was to assess sensory-motor integration techniques and attention deficit hyperactivity disorder in students with intellectual disability by attention deficit / hyperactivity disorder in boys in the first grade of elementary school in Qazvin. In fact, the question of sensory-motor integration techniques in the sand room was used to improve the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in boys with intellectul disability by attention deficit hyperactivity disorder. This study is an quasi-experimental type with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study included all male students with intellectual disabilities in the first grade of elementary school, had attention deficit and hyperactivity disorder in Qazvin city, who referred to pediatric psychiatrists in this city and received a diagnosis. In order to select the participants in the research, they referred to the exceptional office of Qazvin city and the names of the male students with ADHD who had received the diagnosis were prepared and selected as samples. Of all the statistical population who received ADHD diagnosis, 30 eventually, 15 as the ADHD intellevtual disability boy as the control group and 15 as the ADHD intellectual disanility boy as the experimental group, for 24 one-hour sessions per hour. Twice a week, they received sensory-motor integration exercises in the sand room. Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in both experimental and control groups were assessed using the Teachers' Converse Questionnaire. According to the pre-test and post-test scores, the results of the one-way covariance analysis test (MANOVA) were used and showed that sensory-motor integration exercises in the sand chamber reduced attention deficit and hyperactivity in the boy's mental retardation. With attention deficit / hyperactivity disorder. In Vava, all sensory-motor integration techniques in the sand room have become "symptoms" and more active in mentally retarded boys. And sensory-motor integration techniques in the sand room can be used to reduce attention deficit hyperactivity disorder in mentally retarded boys with attention deficit / hyperactivity disorder.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | تاثیرتکنیک های یکپارچگی حسی – حرکتی در اتاق شن برکاهش نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان کم توان ذهنی با اختلال نقص توجه / بیش فعالی | ||||
Persian Abstract: | ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ تکنیک های یکپارچگی حسی – حرکتی ﺑﺮ ﮐﺎﻫﺶ نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان کم توان ذهنی با اختلال نقص توجه / بیش فعالی پسر دوره اول ابتدایی در شهر قزوین بود. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی پسر دوره اول ابتدایی، دارای نقص توجه وبیش فعالی شهر قزوین بود که به روانپزشکان کودکان در این شهر مراجعه کرده و تشخیص دریافت کرده بودند و در مدارس استثنایی کم توان ذهنی دوره اول ابتدایی این شهر مشغول به تحصیل می باشند. ﺟﻬﺖ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در ﭘﮋوﻫﺶ به اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر قزوین مراجعه و اسامی دانش آموزان پسر مبتلا به ADHD که تشخیص دریافت کرده بودند تهیه و به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. از کلیه جامعه آماری که نشخیص ADHD دریافت کرده بودند، نهایتا 30 نفر، 15 نفر به عنوان پسر کم توان ذهنی ADHD به عنوان گروه کنترل و 15 نفر دیگر پسر کم توان ذهنیADHD به عنوان گروه آزمایش، که به مدت ۲۴ جلسه یک ساعتی به صورت دوبار در هفته تمرینات یکپارچگی حسی – حرکتی در اتاق شن را دریافت نمودند. نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی هر دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسشنامه کانرز معلمان ارزیابی شد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺮات ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از روش آزمون تحلیل واریانس چند متغییری (MANCOVA ) استفاده شد وﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ تمرینات یکپارچگی حسی – حرکتی در اتاق شن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ کاهش نقص توجه و بیش فعالی در ﮔﺮوه ﻫﺎي کم توان ذهنی پسر با اختلال ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ / بیش فعالی ﻣﻮﺛﺮ واﻗﻊ ﺷﻮد. در واﻗﻊ، ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي تکنیک های یکپارچگی حسی – حرکتی در اتاق شن ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد علائم ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ وبیش فعالی کودکان کم توان ذهنی پسر ﺷﺪه اﺳﺖ. و از تکنیک های یکپارچگی حسی- حرکتی در اتاق شن می توان برای کاهش نقص توجه و بیش فعالی کودکان پسر کم توان ذهنی با اختلال نقص توجه / بیش فعالی سود برد | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 26 Feb 2022 10:23 | ||||
Last Modified: | 26 Feb 2022 10:23 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13233 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |