Ghaderi, Mohammad (2020) The effective of the assertiveness skill training on the psychological Well-being and Life satisfaction in Students with learning disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
95.pdf Download (1MB) |
Abstract
The purpose of this study was to examine the effectiveness of the assertiveness skill training on life satisfaction and psychological well-being in Students with learning disabilities. This experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group from among all Students with learning disabilities referring to center of Learning Disabilities in meshginshahr in the academic year of 1396-97, 40 people were selected through the availability sampeling method and randomly were placed into two equal experimental and control group. Participants were selected using structured clinical interview for DSM-IV based on disorders axis 1. the experimental group underwent assertiveness skills training for 10 sessions, while control group were just followed. The life satisfaction and psychological well-being questionnaire were used in pre-test and post-test and up as the study instrument. Data were analyzed by descriptive indices and one-way analysis of covariance (ANOVA). The results of comparing post-test of life satisfaction and psychological well-being in two groups with using analysis of covariance by control the effect variables showed that there were significant differences in psychological well-being and life satisfaction in intervention group and the control group. the assertiveness skill training has some more benefits on increasing psychological well-being and life satisfaction in Students with learning disabilities.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی آموزش مهارت های ابراز وجود بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری شهرستان مشگین شهر | ||||
Persian Abstract: | هدف مطالعه حاضر بررسي اثر¬بخشي آموزش مهارت ابراز وجود بر متغیرهای بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری بود. اين مطالعه به صورت آزمایشی و با بکار بردن طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام گردید. از کل دانش¬آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری مقطع راهنمایی مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری شهر مشگین شهر در سال تحصیلی 97- 96، 40 نفر با کمک گرفتن از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند و به شکل تصادفی نیز در دو گروه برابر آزمایشی و کنترل تقسیمبندی شدند. آزمایش شوندگان با کمک مصاحبه ساختاریافته بالینی و همچنین بر اساس اختلالات محور شماره یک انتخاب گردیدند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای ابراز وجود به مدت 10 جلسه قرار گرفتند و همچنین بر روی گروه کنترل نیز هیچ نوع مداخلهای در طی این مدت انجام نشد. ابزارهای ارزشیابی در این پژوهش، دو پرسشنامه رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی بودند که به صورت پیشآزمون و پسآزمون استفاده شدند. دادههای پژوهش نیز با کمک روشهای آمار توصیفی و همچنین آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه (آنوا) تحت تحلیل و تجزیه قرار گرفت. مقایسه پسآزمون بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دو گروه با استفاده از روش تحليل كوواريانس و با كنترل كردن اثر متغيرها، این نتیجه را نشان داد كه نمرات پس¬آزمون بهزيستي روانشناختي و رضایت از زندگی اعضاي گروه مداخله و گواه تفاوت معني¬داري دارد. و آموزش مهارت ابراز وجود باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری شده است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 20 Jul 2021 03:21 | ||||
Last Modified: | 20 Jul 2021 03:21 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13239 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |