آسیب‌شناسی ترجمۀ متون از منظر ویراستاری و ارائۀ راهکارهای پیش¬گیری

فرمانی انوشه, نازیلا آسیب‌شناسی ترجمۀ متون از منظر ویراستاری و ارائۀ راهکارهای پیش¬گیری. آسیب‌شناسی ترجمۀ متون از منظر ویراستاری و ارائۀ راهکارهای پیش¬گیری.

[img] Text
00031821.pdf

Download (258kB)

Abstract

-

Item Type: Article
Persian Title: آسیب‌شناسی ترجمۀ متون از منظر ویراستاری و ارائۀ راهکارهای پیش¬گیری
Persian Abstract: ترجمه متن فعالیتی زبانی – ادبی و پل ارتباطی فرهنگ و دانش میان اقوام و یکی از راه‌های آشنایی تمدن‌ها است نخستین شرط آن آشنایی با یک زبان بیگانه و مهارت در زبان مقصد است. هدف از ویرایش ترجمه نیز ارائۀ متنی روشن و سلیس به خواننده است. ذهن ویراستار در بین مثلث نویسنده، خواننده و متن قرار می‌گیرد و دانش ویرایش می‌کوشد تلفیق درستی در این میان ایجادکند. ویرایش نقشی مهم و ارزشمند در انتقال بهینۀ معنا و مفهوم متن دارد؛ همت ویراستار معطوف به این است که با ویرایش درست و پاکیزه‌ای که انجام می‌دهد اثر نویسنده یا ترجمۀ آن به نحو مطلوب و هرآن¬چه در ذهن نویسنده بوده‏است، به دست مخاطب و خواننده برسد. از مهم‌ترین آسیب‌پذیری‌ متن می‌توان به غلط‌های دستوری و نگارشی ترجمه و نیز گرته‌برداری‌ها اشاره‏کرد، افزون بر این قالب‌های کلیشه‌ای، درازنویسی، اشکالات منطقی و نداشتن دقت معنایی در اثر از دیگر آسیب‌های متن است؛ همچنین نپرداختن به شیوۀ‌ اسناددهی متقن و دقیق از مسائلی است که ترجمه را با خطا مواجه‏می‌سازد. در این پژوهش سعی شد با بررسی مهم‌ترین ابعاد آسیب‌پذیری متن ترجمه‌ای، به‏صورت موردی به هرکدام از آسیب‌هایی که در فرایند ترجمه متن رخ‏می‌دهد، اشاره و توصیه‌هایی برای رفع آن پیشنهاد شود. مهم‌ترین این آسیب‌ها ورود عناصر دستوري و الگوهاي ساختاري و قالبی و فرهنگی زبان مبدأ است.
Subjects: Divisions > Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Divisions: Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Subjects > Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Date Deposited: 20 Jul 2021 03:00
Last Modified: 20 Jul 2021 03:00
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13284

Actions (login required)

View Item View Item