ترجمة عناصر فرهنگی در ترجمة عربی «مدیر مدرسه» جلال‏آل‏احمد بر اساس مدل هاروی (2003)

کشاورز, حبیب ترجمة عناصر فرهنگی در ترجمة عربی «مدیر مدرسه» جلال‏آل‏احمد بر اساس مدل هاروی (2003). ترجمة عناصر فرهنگی در ترجمة عربی «مدیر مدرسه» جلال‏آل‏احمد بر اساس مدل هاروی (2003).

[img] Text
00031822.pdf

Download (433kB)

Abstract

-

Item Type: Article
Persian Title: ترجمة عناصر فرهنگی در ترجمة عربی «مدیر مدرسه» جلال‏آل‏احمد بر اساس مدل هاروی (2003)
Persian Abstract: در فرآیند ترجمه، به دلیل ارتباط نزدیک بین زبان و فرهنگ توجه به فرهنگ، امری ضروری است؛ از این رو یک مترجم به¬ویژه در ترجمة متون ادبی باید علاوه¬بر زبان، به فرهنگ گویشوران زبان مبدأ و مقصد نیز تسلط داشته‏باشد. ترجمة مفاهیم فرهنگی، یکی از مباحث چالش‌برانگیز ترجمه است؛ بر این اساس پژوهشگران ترجمه، همواره به دنبال یافتن راه‌هایی برای ترجمة مفاهیم فرهنگی از یک زبان به زبان دیگر بوده‌اند. هاروی (2003) از جمله پژوهشگران صاحب‌نظر در این زمینه است. او چهار روشِ معادل کارکردی، معادل زبانی، وام‌گیری و معادل توصیفی را به منظور ترجمة مفاهیم فرهنگی پیشنهاد کرده است. مقالة حاضر با روش کیفی (تحلیل- توصیفی) به مطالعة روش‌های مورد استفادة عادل عبدالمنعم علی، مترجم رمان «مدیر مدرسه» جلال آل احمد، در ترجمة عربی مفاهیم فرهنگی این رمان می‌پردازد. با بررسی 50 نمونه از عناصر فرهنگی استخراج¬شده از داستان مدیر مدرسه و تطبیق آن¬ها با ترجمة عربی این رمان، این نتیجه حاصل می‌شود که مترجم در ترجمة خود از روش معادل کارکردی، بیش از روش¬های دیگر استفاده کرده است و در مقابل، روش‌های معادل توصیفی و وام‏گیری کمتر مورد استفاده او بوده‏است. مترجم به دلیل گرایش به بومی‌‌سازی متن مبدأ از روش معادل کارکردی بیشتر استفاده کرده‏است.
Subjects: Divisions > Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Divisions: Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Subjects > Conferences > the First National Conference on Persian Language: Writing and Editing
Date Deposited: 20 Jul 2021 03:00
Last Modified: 20 Jul 2021 03:00
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13285

Actions (login required)

View Item View Item